Voor alle werkzoekenden geldt dat netwerken de belangrijkste manier is om een baan te vinden. Maar voor 50-pussers geldt dit nog meer: een kwart van de oudere werkzoekenden vindt een baan via een netwerk.
Dit blijkt uit de nieuwste cijfers op de website www.hoevindikeenbaan.com, waar werkzoekenden gratis een test kunnen invullen en dan zien hoe zij het beste een baan kunnen vinden. Daarvoor gebruikt de site data van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group.
Meest effectieve kanalen om een baan te vinden
Ruim één op de vijf personen die afgelopen jaar in een nieuwe baan zijn gestart, heeft deze direct gevonden via een netwerk. Naarmate mensen hoger zijn opgeleid, of meer ervaring hebben (50-plus), neemt de effectiviteit van het eigen netwerk toe. Zo heeft een kwart van de baanwisselaars boven 50 jaar zijn nieuwe baan via een netwerk gevonden.
Top-5 meest effectieve kanalen om een baan te vinden |
||
1. |
Bekenden/netwerk |
22% |
2. |
Vacaturesite |
12% |
3. |
Uitzendbureau |
12% |
4. |
Open sollicitatie |
9% |
5. |
Werving- en selectiebureau |
6% |
Bron: Intelligence Group
In de algemene top vijf van meest effectieve kanalen om een baan te vinden, zien we naast bekenden en vacaturesites, de intermediairs zoals het uitzendbureau en werving- en selectiebureaus. Ook de open sollicitatie is nog steeds zeer effectief.
Social media minder effectief
Opvallend is dat social media in de top-5 ontbreken (met 4% op plaats 8 in meest effectieve baan-vind kanalen), terwijl hier veel aandacht voor is en trainingen voor bestaan. “Dat komt omdat social media steeds meer verweven zijn met andere oriëntatiekanalen, zoals netwerken en vacaturesites”, vertelt Ronald Hoek, arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group.
“LinkedIn is bijvoorbeeld steeds meer een vacaturesite in de ogen van werkzoekenden. De scheiding tussen kanalen wordt dus steeds kleiner”, aldus Hoek.
Weekkrant helpt laagopgeleide 50-plussers
Wie denkt dat traditionele papieren media niet meer meetellen, heeft het mis. Vooral laagopgeleide 50-plussers vinden nog vaak (22%) via lokale huis-aan-huisbladen of weekkranten een nieuwe baan.
Voor hoger opgeleiden zijn de papieren media echter een stuk minder effectief voor het vinden van een baan. Zij kunnen zich naast hun netwerk het beste op vacaturesites richten.
Rol van echte recruiter wordt kleiner
Een interessante trend is dat het uploaden van het CV in een databank van een vacaturesite (plaats 6 in meest effectieve baan-vind kanalen) sterk aan effectiviteit wint. Technologie neemt daarmee een steeds belangrijkere rol in bij het matchen van vacatures en kandidaten.
In combinatie met de recruitmentsystemen van werkgevers, slaan websites steeds beter de brug tussen vraag en aanbod. Dat doen ze door bijvoorbeeld slim op woord- en zinsniveau te zoeken met ‘semantische zoektechnieken’. Het belang van de recruiter die alle CV’s en brieven doorneemt, wordt hierdoor kleiner en de effectiviteit van matchtechnologie steeds groter.