Een relaxte en creatieve werkomgeving, de internationale sfeer en innovatieve producten. Dit profiel van Google als werkgever, maakt het technologiebedrijf tot de aantrekkelijkste werkgever ter wereld.
Dat is de uitkomst van de Global Talent Attraction Index van Universum, een internationaal adviesbureau voor Employer Branding. De index is gebaseerd op voorkeuren van meer dan 144.000 studenten met een economische en technische achtergrond.
Google koorts heerst
In de economische categorie wint Google voor het vierde achtereenvolgende jaar, KPMG houdt nog altijd de tweede plek en Procter & Gamble heeft dit jaar de derde plek behaald. Ook in de technische categorie heeft Google voor de vierde maal de eerste positie weten te bemachtigen, gevolgd door IBM en Microsoft.
Volgens Petter Nylander, CEO van Universum, ‘heerst de Google koorts nog altijd. Studenten zien Google als een aantrekkelijke werkgever door de relaxte en creatieve werkomgeving, de internationale sfeer en hun innovatieve producten. Google biedt fantastische kansen waar andere bedrijven niet aan kunnen tippen’.
Trainingen, netwerk carrièrekansen
Studenten zien de grote werkgevers in de software-industrie als aangewezen startplaats voor een technische of IT carrière. Ze bieden trainingen, een groot netwerk en toekomstige carrière mogelijkheden aan. Bovendien werken ze ook nog eens globaal. ‘Generatie Y is gewend om via sociale netwerken met gelijkgestemde mensen te communiceren. Ze hebben een internationaal perspectief en willen mogelijkheden hebben om in het buitenland te kunnen werken’, aldus Nylander.
Volgens Nylander hebben bedrijven die afhankelijk zijn van hun consumentenmerk om talenten aan te trekken, twee maal zoveel kosten in de werving en selectie dan bedrijven met een sterk werkgeversmerk. ‘Om deze hoge kosten te voorkomen is het belangrijk om een duidelijke strategie te hebben voor het werkgeversmerk en om talenten aan te trekken’.