Goed P-beleid ook in moeilijke tijden noodzakelijk. Vanzelfsprekend moet er worden bezuinigd, ook op personeel. Maar als dat echt moet, doe het dan wel op een verantwoorde manier.
Winnaars doen het goed in recessies. Zij overleven door keuzes te maken: overbodige luxe schrappen, maar basisbenodigdheden behouden. Vooral talentmanagement is essentieel om door een recessie heen te koersen. Het stelt bedrijven namelijk in staat hun belangrijkste bronnen op de beste manier aan te wenden op het moment dat dit het hardst nodig is.
Dat zijn enkele conclusies van het document 'Clarity amid the Crunch' van StepStone Solutions. Het whitepaper is te lezen als een aansporing richting werkgevers om ook tijdens moeilijke tijden goed personeelsbeleid te blijven voeren.
De gedachte is dat bedrijven het, juist tijdens een economische crisis, vooral moeten hebben van goed gemotiveerd en gekwalificeerd personeel. Vanzelfsprekend moet er worden bezuinigd, ook op personeel. Als dat moet, doe het dan wel op een verantwoorde manier, is het pleidooi.
Tien richtlijnen voor talentmanagement
Het paper is samen te vaten in tien richtlijnen voor talentmanagement tijdens de economische crisis. Die punten worden hieronder samengevat:
1. Hou sleutelfiguren binnen
Gebruik deze tijd om mensen en processen door te lichten. Toptalenten zijn het meest waardevolle bezit van een bedrijf maar vormen ook een groot risico. Weet wat toptalenten ambiëren en of hun beloning daarbij past. Voorkom dat topmedewerkers met veel potentie verloren gaan in ontslagrondes.
2. Train en mobiliseer bestaande talenten
Motiveer talent in tijden van neergang door nieuwe vaardigheden of afdelingsoverschrijdende projecten aan te bieden. Geef waardering, biedt veiligheid en geef talent de kans om zich te laten zien.
3. Smeer de interne motoren
Verbeter en stroomlijn managementsystemen en -processen: Managers zijn een derde van hun tijd kwijt aan administratie en besteden feitelijk maar 10 procent aan leidinggeven.
4. Kijk naar buiten
Maak ruimte voor meer focus op klanten door de betere interne efficiëntie. Alleen door te weten wat de klant nodig heeft, weet een bedrijf waar het zich op moet richten, wat het kan afstoten, en wie daarvoor intern nodig zijn.
5. Luister, communiceer en bouw aan vertrouwen
In onzekere tijden hebben medewerkers sterke behoefte aan informatie. Managers moeten laten zien dat het bedrijf een coherente strategie hanteert. Het gaat niet alleen om het wat, maar ook om hoe zaken gebracht worden: persoonlijk, interactief en eenduidig.
6. Beoordeel en beloon op een andere manier
Bepaal en beoordeel kortere termijn doelen. Focus op de doelen zelf in plaats van op beoordelingen. Meet en beloon prestaties objectief zodat toptalenten worden erkend.
7. Ontwerp opvolgingsplannen
Hou de huidige toptalenten en hun opvolgers vast en neem afscheid van middelmatigheid en personeel dat niet genoeg presteert. Betere interne vooruitzichten verbeteren ook het werk van dit moment.
8. Hou vast aan langetermijnstrategie
Slimme bedrijven combineren noodplannen met langetermijnstrategie. Ontslagrondes zonder goede opvolgingsplanning maken gatenkaas van een bedrijf, zeker op leiderschapsniveau.
9. Let op de centen maar ook op het moraal
Als er ontslagen moeten vallen, laat het dan de juiste zijn. Beoordeel eerst of kostenbesparingen op andere terreinen zoals administratie en externen mogelijk zijn. Bespaar in tijden waarin veel van mensen wordt gevraagd vooral niet op de kerstlunch.
10. Ontwijk standaardvalkuilen
Het paper noemt een aantal standaardvalkuilen, zoals: primaire reacties, stilzwijgen, verlamming, onderbuikmanagement, achteroverleunen, besparen op trainingen en stekeligheden.