Actie om stagiairs niet te laten vallen
`Stageplaatsen schrappen is kortzichtig beleid`
Door de economische crisis bezuinigen bedrijven op stagiairs.
Colo, de vereniging van samenwerkende kenniscentra en het bedrijfsleven, roept in de campagne
‘& Stagiair’ bedrijven en ondernemers op om juist nu te blijven investeren in jong talent.
Bij 190.000 bedrijven is nu nog plaats voor 400 duizend stagairs, maar door de economische crisis dreigen 130.000 stageplaatsen te verdwijnen.
Om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, heeft Colo de website www.stagemarkt.nl gelanceerd. Studenten kunnen op de website hun cv achterlaten en zoeken naar stageplaatsen in hun eigen woonplaats of regio. Daarnaast kunnen docenten via de website de vorderingen van hun leerlingen volgen.
Kortzichtig beleid
`Stageplaatsen schrappen is kortzichtig beleid`, stelt directeur
Human Resource Development Hans Schaacke van verzekeringsmaatschappij
Achmea. `Op de korte termijn lijkt dat aantrekkelijk. Maar als straks de crisis voorbij is, heb je die jonge getalenteerde mensen hard nodig`.
Achmea schrapt daarom geen enkele stageplaats, maar gaat zelfs meer stageplekken aanbieden.
Nu investeren
Ook MKB-voorzitter Loek Hermans benadrukt het belang van stageplaatsen. `Nu investeren in jongeren is een investering in de toekomst. Ik begrijp heel goed dat het door de economische crisis voor ondernemers soms moeilijk is om een stageplaats aan te bieden. Daarom zijn er zowel landelijk als regionaal allerlei financiële regelingen mogelijk die het aantrekkelijk maken om toch stagiairs aan te trekken`.