Om studenten te werven, imiteren Amerikaanse advocatenkantoren steeds nadrukkelijker YouTube. Deze videosite is zo populair onder jongeren dat de advocatenkantoren er alles aan doen om er met hun recruitmentsites op aan te sluiten. Met de traditionele opsomming van belangrijke klanten en opzienbarende rechtszaken kunnen de advocatenkantoren niet meer aankomen om jongeren te werven. Vaak laten de advocatenkantoren in de video's nog talking heads zien die vertellen hoe fijn het is om bij hen te werken. Maar de vraag naar juristen is zo groot dat de investeringen in de recruitmentvideo's snel toenemen. Eén filmpje is niet genoeg. En steeds vaker worden professionals (zowel regisseurs als acteurs) ingehuurd voor een gelikte productie. Enkele voorbeelden: - Choate Hall & Stewart heeft een serie van vier spotjes 'Choate vs Megafirm': we zien een ongelukkige jurist die anoniem werkt voor een groot kantoor tegenover een stralende Choate-werknemer (de spotjes zijn geïnspireerd op de reclame van Apple waarbij de Mac met de Windows-PC werd vergeleken); - Ropes & Gray, een groot kantoor met verschillende vestigingen, heeft zes filmpjes van drie minuten over onder meer het werk, de klanten, de mogelijkheden die jonge werknemers krijgen om zich te ontwikkelen, de samenwerking tussen collega's en de werk-privé balans; - Sullivan & Cromwell, laat in 16 video's van drie minuten vooral zien hoe divers de juristen zijn die bij het kantoor werken (man/vrouw, hetero/homo, zwart/wit). The New York Times die aandacht heeft besteed aan YouTube-recruitment, citeert een expert die erop wijst dat internet gewoon is voor studenten en dat ze prijs stellen op sociaal netwerken via internet. Volgens de deskundige slaan daarom vooral spotjes aan die méér zijn dan de traditionele opsomming van belangrijke klanten en grote rechtszaken; video's die erin slagen op een geloofwaardige manier de "persoonlijkheid" van een kantoor neer te zetten.
Om studenten te werven, imiteren Amerikaanse advocatenkantoren steeds nadrukkelijker YouTube. Deze videosite is zo populair onder jongeren dat de advocatenkantoren er alles aan doen om er met hun recruitmentsites op aan te sluiten.
Met de traditionele opsomming van belangrijke klanten en opzienbarende rechtszaken kunnen de advocatenkantoren niet meer aankomen om jongeren te werven.
Vaak laten de advocatenkantoren in de video's nog talking heads zien die vertellen hoe fijn het is om bij hen te werken. Maar de vraag naar juristen is zo groot dat de investeringen in de recruitmentvideo's snel toenemen. Eén filmpje is niet genoeg. En steeds vaker worden professionals (zowel regisseurs als acteurs) ingehuurd voor een gelikte productie.
Enkele voorbeelden:
- Choate Hall & Stewart heeft een serie van vier spotjes 'Choate vs Megafirm': we zien een ongelukkige jurist die anoniem werkt voor een groot kantoor tegenover een stralende Choate-werknemer (de spotjes zijn geïnspireerd op de reclame van Apple waarbij de Mac met de Windows-PC werd vergeleken);
- Ropes & Gray, een groot kantoor met verschillende vestigingen, heeft zes filmpjes van drie minuten over onder meer het werk, de klanten, de mogelijkheden die jonge werknemers krijgen om zich te ontwikkelen, de samenwerking tussen collega's en de werk-privé balans;
- Sullivan & Cromwell, laat in 16 video's van drie minuten vooral zien hoe divers de juristen zijn die bij het kantoor werken (man/vrouw, hetero/homo, zwart/wit).
The New York Times die aandacht heeft besteed aan YouTube-recruitment, citeert een expert die erop wijst dat internet gewoon is voor studenten en dat ze prijs stellen op sociaal netwerken via internet. Volgens de deskundige slaan daarom vooral spotjes aan die méér zijn dan de traditionele opsomming van belangrijke klanten en grote rechtszaken; video's die erin slagen op een geloofwaardige manier de "persoonlijkheid" van een kantoor neer te zetten.