Vol trots meldt de FNV haar onderhandelingsresultaat: een vergoeding van € 237.000 netto voor een medewerker die kennelijk als gevolg van zijn werk een burn-out heeft gekregen. Een Nederlands record volgens de FNV. "De zaak betreft een 46-jarige consultant van verzekeraar Nieuwe Hollandse Lloyd te Woerden. Hij belandde in 2000 gedeeltelijk in de WAO, doordat hij te veel hooi op zijn vork moest nemen zonder dat de werkgever ingreep. De man viel in april 2003 uiteindelijk definitief uit", aldus het FNV-persbericht. Uit een nadere toelichting blijkt het volgens de FNV te gaan om "een ziekmakende mix" van 4 factoren׃ - "onaanvaardbaar" hoge werkdruk - te weinig ondersteuning - haperende automatiseringssystemen - beroerde werksfeer. De kneep moet in de mix zitten. Want welk bedrijf heeft geen gedoe met ondersteuning (altijd te weinig) en automatisering (levert nooit wat je verwacht, altijd te traag) ? Met de schikking lijkt Nieuwe Hollandse Lloyd schuld te bekennen aan de burn-out van de werknemer. Kennelijk heeft het management te weinig gedaan om de desbetreffende medewerker en een collega (een account-manager waarover de FNV nog onderhandelt) aan het werk te houden. Maar hoe zit het dan met hun collega´s? Zijn deze uit eigen beweging opgestapt? Of hadden zij minder last van de arbeidsomstandigheden?
Vol trots meldt de FNV haar onderhandelingsresultaat: een vergoeding van € 237.000 netto voor een medewerker die kennelijk als gevolg van zijn werk een burn-out heeft gekregen. Een Nederlands record volgens de FNV.
"De zaak betreft een 46-jarige consultant van verzekeraar Nieuwe Hollandse Lloyd te Woerden. Hij belandde in 2000 gedeeltelijk in de WAO, doordat hij te veel hooi op zijn vork moest nemen zonder dat de werkgever ingreep. De man viel in april 2003 uiteindelijk definitief uit", aldus het FNV-persbericht.
Uit een nadere toelichting blijkt het volgens de FNV te gaan om "een ziekmakende mix" van 4 factoren׃
- "onaanvaardbaar" hoge werkdruk
- te weinig ondersteuning
- haperende automatiseringssystemen
- beroerde werksfeer.
De kneep moet in de mix zitten. Want welk bedrijf heeft geen gedoe met ondersteuning (altijd te weinig) en automatisering (levert nooit wat je verwacht, altijd te traag) ?
Met de schikking lijkt Nieuwe Hollandse Lloyd schuld te bekennen aan de burn-out van de werknemer. Kennelijk heeft het management te weinig gedaan om de desbetreffende medewerker en een collega (een account-manager waarover de FNV nog onderhandelt) aan het werk te houden.
Maar hoe zit het dan met hun collega´s? Zijn deze uit eigen beweging opgestapt? Of hadden zij minder last van de arbeidsomstandigheden?