COLUMN: Vitaliteitsmanagement
Ad Voerman over oude wijn in nieuwe zakken.
De creativiteit van consultants in het telkens opnieuw vinden van mooie woorden die nieuwe begrippen moeten suggereren, kent nauwelijks grenzen. Er bestaan inmiddels tientallen woorden voor ogenschijnlijk allerlei soorten management. Irritatie over dit verschijnsel concurreert bij mij met waardering voor de inventiviteit van deze woordengoochelaars.
Deze week kwam ik het begrip
vitaliteitmanagement tegen. Na enig zoeken bleek deze term al wat ouder te zijn, maar deze is bij mij verdronken in de veelheid aan termen die gehanteerd worden in het managementvak. Het managen van de vitaliteit van medewerkers is de gangbare definitie voor dit begrip. Dat spreekt nogal van zelf en verder zegt het helemaal niets.
Ik houd al lang staande dat veel van de begrippen die met de term management worden verbonden uitsluitend gericht zijn op de exploratie van nieuwe markten. Maak managers wijs dat er voortdurend iets nieuws onder de zon is en ze blijven conferenties bezoeken en trainingen ondergaan. Schrijf vooral telkens nieuwe managementboeken, want de honger naar kennis lijkt niet te stuiten. Voeg daar vooral nieuwe begrippen aan toe en de opdrachten stromen binnen.
Het is alsof de tuinman zegt: niet alleen onderhoud ik uw tuin maar ik doe ook aan onkruidmanagement! Pardon, zult u zeggen, dat hoort toch bij het gewone werk? ! Oh, nee, zegt uw tuinman, het onderhoud is het globale werk; onkruidmanagement is een verdere verfijning daarvan. En bovendien volg ik een cursus lentebeheersing en daar zal ik u nader over informeren!
Bij uw tuinman trapt u er vast niet in; bij managementgoeroes lijken veel managers alles als zoete koek te slikken.
Vitaliteitsmanagement: me hoela! Oude wijn in nieuwe, maar dure, zakken!
Centraal staat altijd weer permanente aandacht voor uw medewerkers en voortdurend letten op de match tussen medewerker en functie/organisatie.
Wanneer managers dat in hun dagelijks handelen centraal blijven stellen kan er niet veel fout gaan. Voeg daar aan toe oriëntatie op de huidige en toekomstige verwachtingen van klanten en u zult zien: binnenkort bent u de manager van het jaar. Ik leer het u graag!
Ad Voerman
Mei 2007
Ad Voerman is directeur van QMS Holland.
Meer informatie over Ad Voerman vindt u op zijn website: www.qmsholland.nl