Dienstverlener kan personeel niet doelmatig inzetten
Meerderheid heeft nauwelijks zicht op P-capaciteit.
85 Procent van de dienstverleners in Nederland heeft geen goed overzicht van hun personeelscapaciteit. Hierdoor kan bijna de helft niet verder dan één maand vooruit plannen en worden medewerkers niet efficiënt ingezet. Dat concludeert ERP-softwareleverancier
Maconomy uit een onderzoek onder 43 dienstverleners in Nederland.
Meer dan de helft van de managers gebruikt alleen een Excelsheet voor het inplannen van personeel. Nog eens 19 procent gebruikt helemaal geen systeem om de personeelscapacititeit in te delen. Gevolg is dat 45 procent van de dienstverleners niet verder dan één maand vooruit kan plannen, waardoor medewerkers niet efficiënt worden ingezet.
Geen inzicht in competenties
Voor dienstverleners zit de toegevoegde waarde van organisaties in de vaardigheden en kennis van individuele medewerkers. Goed toegepast HR-management is daarom essentieel voor deze ondernemingen.
Voor 45 procent is de grootste HR-uitdaging dan ook het aannemen en behouden van het juiste personeel. Een derde van de bedrijven wil daarvoor de medewerkers projecten aanbieden die aansluiten bij hun wensen en vaardigheden. Maar slechts 14 procent van de organisaties heeft daadwerkelijk een bedrijfsbreed overzicht van deze gegevens.
Balans werk en privé
Bij 86 procent heeft alleen de directe chef inzicht in de individuele vaardigheden en wensen van medewerkers. Slechts tien procent van de organisaties kan bij het inplannen van capaciteit rekening houden met de balans tussen werk en privéleven van de werknemers.