De twintigers die nu op de arbeidsmarkt komen (generatie Y), stellen hoge eisen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar vertel hen niet dat ze een POP moeten invullen en welke opleiding ze moeten volgen, is het advies van gastblogger Jaap Weijers. Generatie Y, er wordt ontzettend veel over geschreven. Is het een marketinghype of is het een echt bestaand verschijnsel, de eind-twintigers die nu of net de arbeidsmarkt opkomen? Dan is er de nog steeds bestaande wens van het kabinet om in 2020 meer dan de helft van werkend Nederland hoger opgeleid te hebben. Momenteel is dat getal ongeveer 25%, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. HR adviseurs en trainingsbureaus wacht een behoorlijke klus om deze steeds groter wordende groep medewerkers tevreden te houden. Hoge eisen Over de definitie van generatie Y ga ik het hier niet hebben, wel over het gedrag van de huidige groep hoger opgeleide jonge werknemers. Hoge eisen stellen ze aan persoonlijke ontwikkeling. Ze laten zich dus niet vertellen hoe ze het moeten doen of wat goed voor ze is. Het zijn niet nou niet de types die een POP (persoonlijk ontwikkelplan) invullen en vervolgens met hun manager en HR-adviseur in gesprek gaan voor advies over een opleidingstraject. Zelf onderzoeken, zelf kiezen Aangezien het met de generatie Y vrijwel altijd voor de wind gaat, zijn ze niet echt gewend met tegenslag om te gaan. Het inspireren van deze generatie doet een manager dus door ze zelf te laten zoeken en een training of opleiding te kiezen. En niet door ze te vertellen wat goed voor ze is. "Wat goed was voor de generatie voor mij, is niet meer goed voor mij", denkt de generatie Y. Juist deze generatie laat zich eigenlijk alleen aansturen op het uiteindelijke aansprekende doel. Ze zitten niet te wachten op een opgelegde marsroute, vaste kaders en al helemaal niet op een vooruitgestippeld carrièrepad. Dat bepalen ze zelf wel. Ze zijn geboren met internet en vinden razendsnel de weg naar wat ze zelf denken dat ze goed voor ze is. Vervolgens eist deze generatie dat ze de gevonden opleiding mogen gaan volgen. Tip voor de HR adviseur: minimaliseer het aantal standaard opleidingen voor een medewerker. En enthousiasmeer om zelf eerst op onderzoek uit te gaan. Immers: de generatie Y wil uniek zijn en zelf kiezen. Na het eigen onderzoek van de medewerker kunt u altijd nog iets adviseren. Maatwerk En wat betekent het gedrag van de nieuwe generatie voor de opleidingsbureaus? Meer dan ooit tevoren wordt het ontwikkelen van maatwerk trajecten belangrijk. Immers: de generatie Y zal spoedig manager zijn er zelf beslissen over team- of organisatietrajecten. Daarnaast, haast triviaal, is het nu echt tijd om uw aanwezigheid op internet sterk te ontwikkelen. Met even groot enthousiasme als u bezig bent met persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling bij uw klanten. De markt van trainingen en opleidingen lijkt nog steeds erg traditioneel in zijn aanpak met dikke papieren opleidingsgidsen en weinig interactieve websites. Transparantie in opleidingsmarkt Op het internet zijn diverse initiatieven ontstaan die, analoog aan Kieskeurig en Funda, inzicht verschaffen in trainingen en opleidingen zoals Ontwikkelingswijzer, Eduhub en Millian. Voor de generatie Y bieden ze transparantie in het aanbod van trainingen en opleidingen in Nederland. De generaties voor Y, zoals de HR adviseurs, zijn overigens ook vast welkom. Jaap Weijers is managementtrainer en –coach en mede-oprichter van www.ontwikkelingswijzer.nl, een website voor HBO+ op zoek naar een training. Lees ook: Vier verschillende generaties op de werkvloer (Nico Mookhoek).
De twintigers die nu op de arbeidsmarkt komen (generatie Y), stellen hoge eisen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar vertel hen niet dat ze een POP moeten invullen en welke opleiding ze moeten volgen, is het advies van gastblogger Jaap Weijers.
Generatie Y, er wordt ontzettend veel over geschreven. Is het een marketinghype of is het een echt bestaand verschijnsel, de eind-twintigers die nu of net de arbeidsmarkt opkomen?
Dan is er de nog steeds bestaande wens van het kabinet om in 2020 meer dan de helft van werkend Nederland hoger opgeleid te hebben. Momenteel is dat getal ongeveer 25%, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. HR adviseurs en trainingsbureaus wacht een behoorlijke klus om deze steeds groter wordende groep medewerkers tevreden te houden.
Hoge eisen
Over de definitie van generatie Y ga ik het hier niet hebben, wel over het gedrag van de huidige groep hoger opgeleide jonge werknemers. Hoge eisen stellen ze aan persoonlijke ontwikkeling. Ze laten zich dus niet vertellen hoe ze het moeten doen of wat goed voor ze is.
Het zijn niet nou niet de types die een POP (persoonlijk ontwikkelplan) invullen en vervolgens met hun manager en HR-adviseur in gesprek gaan voor advies over een opleidingstraject.
Zelf onderzoeken, zelf kiezen
Aangezien het met de generatie Y vrijwel altijd voor de wind gaat, zijn ze niet echt gewend met tegenslag om te gaan. Het inspireren van deze generatie doet een manager dus door ze zelf te laten zoeken en een training of opleiding te kiezen. En niet door ze te vertellen wat goed voor ze is.
"Wat goed was voor de generatie voor mij, is niet meer goed voor mij", denkt de generatie Y. Juist deze generatie laat zich eigenlijk alleen aansturen op het uiteindelijke aansprekende doel. Ze zitten niet te wachten op een opgelegde marsroute, vaste kaders en al helemaal niet op een vooruitgestippeld carrièrepad. Dat bepalen ze zelf wel. Ze zijn geboren met internet en vinden razendsnel de weg naar wat ze zelf denken dat ze goed voor ze is.
Vervolgens eist deze generatie dat ze de gevonden opleiding mogen gaan volgen.
Tip voor de HR adviseur: minimaliseer het aantal standaard opleidingen voor een medewerker. En enthousiasmeer om zelf eerst op onderzoek uit te gaan. Immers: de generatie Y wil uniek zijn en zelf kiezen. Na het eigen onderzoek van de medewerker kunt u altijd nog iets adviseren.
Maatwerk
En wat betekent het gedrag van de nieuwe generatie voor de opleidingsbureaus?
Meer dan ooit tevoren wordt het ontwikkelen van maatwerk trajecten belangrijk. Immers: de generatie Y zal spoedig manager zijn er zelf beslissen over team- of organisatietrajecten.
Daarnaast, haast triviaal, is het nu echt tijd om uw aanwezigheid op internet sterk te ontwikkelen. Met even groot enthousiasme als u bezig bent met persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling bij uw klanten. De markt van trainingen en opleidingen lijkt nog steeds erg traditioneel in zijn aanpak met dikke papieren opleidingsgidsen en weinig interactieve websites.
Transparantie in opleidingsmarkt
Op het internet zijn diverse initiatieven ontstaan die, analoog aan Kieskeurig en Funda, inzicht verschaffen in trainingen en opleidingen zoals Ontwikkelingswijzer, Eduhub en Millian.
Voor de generatie Y bieden ze transparantie in het aanbod van trainingen en opleidingen in Nederland. De generaties voor Y, zoals de HR adviseurs, zijn overigens ook vast welkom.
Jaap Weijers is managementtrainer en –coach en mede-oprichter van www.ontwikkelingswijzer.nl, een website voor HBO+ op zoek naar een training.
Lees ook:
Vier verschillende generaties op de werkvloer (Nico Mookhoek).