Voor het grote geld, word je geen ambtenaar. Wel om iets bij te dragen aan de maatschappij. Maar werken bij de overheid, is dat nog wel leuk? Ambtenaren staan al jaren op de nullijn, bezuinigingen drukken de sfeer, collega’s vertrekken en er komt niemand voor terug. Veel blijkt daarom af te hangen van de relatie die overheidsmanagers opbouwen met hun medewerkers.
Leidinggevenden in de publieke sector moeten juist nu investeren in een goede relatie met hun werknemers, vinden bestuurskundigen dr. Lars Tummers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en dr. Eva Knies van de Universiteit Utrecht. Zij schrijven dat in het artikel 'Leiderschap en zinvol werk in de publieke sector' dat deze week verschijnt in het gezaghebbende bestuurskundige tijdschrift Public Administration Review.
Tummers en Knies hebben onderzoek gedaan in het onderwijs, de gezondheidszorg en bij de lokale overheid. Je wordt geen ambtenaar voor het geld. Veel werknemers in de publieke sector willen waardevol werk voor de samenleving doen. Leraren willen hun leerlingen ontwikkelen tot actieve burgers, verpleegkundigen willen bijdragen aan het herstel van hun patiënten en gemeenteambtenaren willen de ontwikkeling van duurzame steden ondersteunen.
Goede relatie voor zinvol werk
De onderzoekers tonen aan dat wanneer leidinggevenden een goede relatie hebben met hun ondergeschikten, de medewerkers hun werk als zinvoller ervaren. Dit heeft positieve effecten voor de organisatie, zoals betere werkprestaties en een hogere tevredenheid onder werknemers over de balans tussen werk privé.
De komende jaren gaan veel werknemers in de publieke sector met pensioen. Er komt dus meer werk af op jongere werknemers. Om het werk aantrekkelijk te houden (en daarmee tekorten in de personeelsbezetting te voorkomen) en tegelijkertijd medewerkers te stimuleren om optimaal te presteren, dienen leidinggevenden in deze sector hun uiterste beste te doen om een evenwichtige balans tussen werk en privé voor hun werknemers te faciliteren. Zij zullen hen ook extra moeten motiveren om hun taken optimaal uit te voeren.
Investeren in relatie met medewerkers
De twee onderzoekers adviseren publieke managers te investeren in de relatie met hun werknemers. Een hoogwaardige relatie geeft medewerkers het idee dat ze een verschil kunnen maken met hun werk. Het biedt hen inzicht in de bijdrage van hun werk aan een groter geheel.
Als werknemers weten dat ze hebben meegeholpen aan het tot stand brengen van iets, zoals een succesvolle medische behandeling of veiligere buurten, zullen zij hun werk betekenisvoller vinden. Ze zijn niet langer alleen een 'radertje in een machine', maar zien ze ook de resultaten die dit ‘apparaat’ levert.