Investeren in ontwikkeling leert concurrent begrijpen

Bedrijven kijken vooral naar topbedrijven in eigen land.

Nederlandse bedrijven spiegelen zich vooral aan beter presterende binnenlandse concurrenten. Ze kijken daar de kunst af om ook betere producten te maken. Dat schrijft het Centraal Planbureau in het document Cross your border and look around.

De consument stelt steeds hogere eisen aan producten en diensten. Daarom moeten bedrijven niet alleen voortdurend innoveren, maar ook leren hoe ze steeds productiever kunnen worden.

Bedrijven die investeren in Research & Development bevorderen de innovatie van hun eigen producten en processen. Maar het helpt ze ook om de kennis van andere bedrijven te begrijpen en hun technologieën te imiteren.

Bedrijven in ons land leren vooral van de meest productieve Nederlandse bedrijven, die actief zijn in dezelfde bedrijfstak. Alle bedrijven blijken volgens het CPB baat te hebben bij eigen onderzoek en ontwikkeling en de aanwezigheid van topbedrijven.

Concurrentie houdt scherp
Volgens de onderzoekers is concurrentie belangrijk voor de productiviteit van bedrijven, omdat het hen prikkelt om te leren van andere bedrijven. De kans dat er nieuwe bedrijven actief worden op de eigen markt, houdt bedrijven scherp. Bovendien brengt het nieuwe kennis en inzichten in het werkveld.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?