Irritatie over en weer tussen managers en HR

Ze houden elkaar in een stevige wurggreep: het management en de HR-afdeling. Volgens HR moeten ze managers te veel bij de hand nemen, terwijl het management vindt dat HR te langzaam werkt, niet open genoeg is en de belangrijkste taken niet goed uitvoert.

De irritatie en het onbegrip tussen managers en HR lijken eerder te groeien dan af te nemen, ondanks dat HR-professionals en managers vaak dagelijks contact met elkaar hebben, blijkt uit onderzoek van de het wereldwijde management consultancybureau  Hay Group.

Klaagzang over HR
Het onderzoek leest als een lange klaagzang over HR. De helft van de managers vindt de kwaliteit van HR niet goed genoeg, en ruim vier op de tien stelt zelfs dat de kwaliteit van hun werk door HR naar beneden gaat.

Ook klaagt 40 procent van de managers dat HR ze tegenwerkt als ze zelf beslissingen willen nemen. Daarom zoekt 41% van de managers liever op Google dan dat ze HR om advies vragen.

Klaagzang over het management
Maar ook HR-managers hebben volop te klagen. Zo hebben bijna alle HR-directies personeel moeten inleveren, terwijl lijnmanagers erg veel ondersteuning blijven vragen van HR. Twee derde van de HR-managers stelt dat de hulpvragen van het management meer dan een derde van hun tijd opslokken. Bovendien eisen de meeste managers direct antwoord, waardoor het inplannen van HR-werkzaamheden lastig is.

Niet gek dus, dat ruim een derde van de HR-managers vindt dat ze te veel de handjes van managers moeten vasthouden en daardoor nauwelijks aan strategische taken toekomen. De meeste HR-managers (94 procent) ziet empowerment van de lijnmanagers daarvoor als een oplossing.

Openheid en nieuwe technieken
Volgens Hay Group geven managers een duidelijke boodschap aan HR: doe iets aan je informatievoorziening. Want de helft van de managers vindt dat ze beschikken over te weinig personeelsinformatie, die bovendien ook niet beschikbaar is op het moment dat ze die nodig hebben. Van de HR-managers denkt 14 procent dat ze meer moeten doen met moderne informatietechnieken en Hay Group geeft ze daarin gelijk.

HR heeft een belangrijke verbindende taak tussen de organisatiestrategie en de kennis, vaardigheden en motivatie van personeel. HR staat voor de uitdaging om die taak te vertalen naar het lijnmanagement zonder te veel betutteling en onnodige controle. De oplossing is een betere informatievoorziening over HR-zaken, zodat managers zelf betere beslissingen kunnen nemen. Maak gebruik van de nieuwe informatietechnieken, adviseert Hay group, zodat HR weer tijd overhoudt voor strategische taken.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?