Van de millennials die een baan willen, weet de helft precies wat hij zoekt. Zes van de tien 18 – 35 jarigen is ervan overtuigd de gewenste baan ook te kunnen vinden.
Dat blijkt uit het World of Work onderzoek van Monsterboard onder 4114 werknemers in Europa.
Vacaturesites en bedrijfswebsites belangrijk
Het zoeken naar een baan gebeurt het vaakst via vacaturesites (65%), bedrijfswebsites (44%) of zakelijke social media als LinkedIn, Xing of Glassdoor (31%). Ook worden werkgevers rechtstreeks benaderd (32%) en worden online zoekmachines (31%) en print media gebruikt (24%).
70 procent van de millennials zegt de online plekken te kennen waar je moet zoeken om een nieuwe baan te vinden, maar een kwart zegt dit niet te weten.
Headhunters zijn dol op millennials
Bijna 40% van de Nederlandse millennials uit het onderzoek wordt een tot vijf keer per jaar benaderd door een headhunter of recruiter van een bedrijf.
Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: “Headhunters benaderen millennials meestal voor een baan in de branche waarin ze al werkzaam zijn. Opvallend is echter dat een derde van de millennial doelgroep bij het wisselen van een baan op zoek zou gaan naar een geheel andere functie in een ander bedrijf of zelfs in een andere sector.”
Loopbaancoach, collega, ouders
Opvallend is dat millennials zich relatief vaak laten bijstaan door een professionele loopbaancoach. Ook (voormalige) collega’s worden vaker geraadpleegd.
Hoewel ouders bij sollicitaties niet de belangrijkste adviesgevers zijn, geeft 30% van de millennials wel aan dat hun ouders grote invloed hebben gehad op hun carrière of een groot voorbeeld zijn voor de persoon die ze nastreven te zijn.
Top 8 mensen die millennials raadplegen bij sollicitaties
1) Professionele loopbaancoach (35%)
2) Voormalige collega (27%)
3) Recruitment consultant (26%)
4) Partner/echtgenoot (24%)
5) Huidige collega’s (22%)
6) Beste vrienden (19%)
7) Ouders (14%)
8) Leraren school/universiteit (8%)