Binnenkort kan een leugendetector worden gebruikt om tijdens een telefonisch ziekmelding te checken of de werknemer daadwerkelijk te ziek is om te werken. Dat meldt de Engelse vaksite PersonnelToday . Een Engels bedrijf heeft een methode ontwikkeld die kleine veranderingen in de stem waarneemt als mensen tijdens een telefoongesprek liegen. Proef bij sociale dienst Deze 'Voice Risk Analysis' bleek succesvol tijdens een pilot in Londen. Medewerkers van de sociale dienst hebben 2.000 mensen met een uitkering telefonisch gecontroleerd. Op basis van het systeem en het nader onderzoek dat erop volgde, heeft de sociale dienst de uitkering (gedeeltelijk) gestopt van 261 mensen vanwege fraude. Daarnaast bleken nog eens 261 mensen te hebben gelogen, maar kennelijk niet zo erg dat dit hen hun uitkering kostte. 12% vals verzuim Na de succesvolle proef wil het Engelse bedrijfsleven het systeem gebruiken om ziekmeldingen van werknemers te controleren. "Als je weet dat er een leugendetector is aan het andere eind van de telefoon, denk je er wel twee keer over na voordat je liegt", aldus een expert tegenover PersonnelToday. Volgens een onderzoek van een grote werkgeversorganisatie is 12% van de ziekmeldingen in Engeland niet terecht. Dit valse verzuim kost jaarlijks zo'n 21 miljoen werkdagen.
Binnenkort kan een leugendetector worden gebruikt om tijdens een telefonisch ziekmelding te checken of de werknemer daadwerkelijk te ziek is om te werken. Dat meldt de Engelse vaksite PersonnelToday .
Een Engels bedrijf heeft een methode ontwikkeld die kleine veranderingen in de stem waarneemt als mensen tijdens een telefoongesprek liegen.
Proef bij sociale dienst
Deze 'Voice Risk Analysis' bleek succesvol tijdens een pilot in Londen. Medewerkers van de sociale dienst hebben 2.000 mensen met een uitkering telefonisch gecontroleerd. Op basis van het systeem en het nader onderzoek dat erop volgde, heeft de sociale dienst de uitkering (gedeeltelijk) gestopt van 261 mensen vanwege fraude. Daarnaast bleken nog eens 261 mensen te hebben gelogen, maar kennelijk niet zo erg dat dit hen hun uitkering kostte.
12% vals verzuim
Na de succesvolle proef wil het Engelse bedrijfsleven het systeem gebruiken om ziekmeldingen van werknemers te controleren. "Als je weet dat er een leugendetector is aan het andere eind van de telefoon, denk je er wel twee keer over na voordat je liegt", aldus een expert tegenover PersonnelToday.
Volgens een onderzoek van een grote werkgeversorganisatie is 12% van de ziekmeldingen in Engeland niet terecht. Dit valse verzuim kost jaarlijks zo'n 21 miljoen werkdagen.