Engeland gaat op grote schaal de leugendetector gebruiken om fraude met uitkeringen tegen te gaan. Dat is één van de meest opvallende maatregelen uit de nieuwe Welfare Reform Bill waarmee de Britse regering meer mensen aan het werk wil krijgen en houden. Queen Elisabeth heeft de plannen vorige week aangekondigd tijdens de opening van het nieuwe parlementaire jaar. Al enige tijd experimenteren verschillende sociale diensten in Engeland met ‘Voice Risk Analysis’. Zij maken daarbij gebruik van een methode die een Engels bedrijf heeft ontwikkeld om kleine veranderingen in de stem waar te nemen als mensen tijdens een telefoongesprek liegen. Succesvol De proeven met deze nieuwe techniek waren zo succesvol dat Engeland deze nu landelijk gaat invoeren om fraude met uitkeringen tegen te gaan. Tijdens één van de pilots hebben medewerkers van de Londense sociale dienst 2.000 mensen met een uitkering telefonisch gecontroleerd. Op basis van het systeem en het nader onderzoek dat erop volgde, heeft de sociale dienst de uitkering (gedeeltelijk) gestopt van 261 mensen vanwege fraude. Overigens willen Engelse werkgevers hetzelfde systeem gebruiken om ziekmeldingen van werknemers te controleren.
Engeland gaat op grote schaal de leugendetector gebruiken om fraude met uitkeringen tegen te gaan. Dat is één van de meest opvallende maatregelen uit de nieuwe Welfare Reform Bill waarmee de Britse regering meer mensen aan het werk wil krijgen en houden.
Queen Elisabeth heeft de plannen vorige week aangekondigd tijdens de opening van het nieuwe parlementaire jaar.
Al enige tijd experimenteren verschillende sociale diensten in Engeland met ‘Voice Risk Analysis’. Zij maken daarbij gebruik van een methode die een Engels bedrijf heeft ontwikkeld om kleine veranderingen in de stem waar te nemen als mensen tijdens een telefoongesprek liegen.
Succesvol
De proeven met deze nieuwe techniek waren zo succesvol dat Engeland deze nu landelijk gaat invoeren om fraude met uitkeringen tegen te gaan. Tijdens één van de pilots hebben medewerkers van de Londense sociale dienst 2.000 mensen met een uitkering telefonisch gecontroleerd. Op basis van het systeem en het nader onderzoek dat erop volgde, heeft de sociale dienst de uitkering (gedeeltelijk) gestopt van 261 mensen vanwege fraude.
Overigens willen Engelse werkgevers hetzelfde systeem gebruiken om ziekmeldingen van werknemers te controleren.