Net als in 2014 is LinkedIn verreweg het belangrijkste wervingskanaal voor recruiters, op ruime afstand gevolgd door werven-via-medewerkers. Werving- en selectieprofessionals vinden jobsites minder belangrijk, in vergelijking met vorig jaar.
Dit blijkt uit de tweede editie van Stand van Werven waarin de wervingskanalen van 2015 in kaart zijn gebracht door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Daarvoor is in februari en maart onderzoek gedaan door Intelligence Group onder 255 Nederlandse wervingsprofessionals. Zij werden bevraagd op de belangrijkste trends, ontwikkelingen en effectiviteit van wervingskanalen.
1 op de 5 vacatures vervuld door LinkedIn
Dit jaar noemt 80% van de respondenten LinkedIn als belangrijkste wervingskanaal, 1 procentpunt meer ten opzichte van 2014. Ook als het gaat om (gepercipieerde) effectiviteit scoort de sociale netwerksite het hoogst. Het groeit daarin tussen 2014 en 2015 met 33%, dus recruiters vinden het netwerk ook steeds effectiever om goede mensen te werven.
Gemiddeld 1 op de 5 vacatures vullen werkgevers in door LinkedIn te gebruiken. Daarmee verdringt LinkedIn, dat zowel een jobsite, als CV database, talentpool, recruitmentsysteem (ATS) én sourcingsinstrument is, andere wervingskanalen. In totaal worden in 2015 minder wervingskanalen belangrijk gevonden dan in 2014.
Comeback van referral recruitment
Referral recruitment (via-via-werven) en sociale media maken de top-3 van belangrijke wervingskanalen van 2015 compleet. Zowel referral recruitment als sociale media zijn in belang toegenomen sinds 2014.
De comeback van referral recruitment heeft waarschijnlijk te maken met een toename van vacatures bij werkgevers in het algemeen en de toenemende schaarste bij moeilijk invulbare vacatures in het bijzonder. In dit soort situaties (her)activeren werkgevers sneller het referralprogramma, waarbij hun eigen medewerkers worden ingezet om nieuwe collega's te werven.
Jobsites zijn effectief maar hebben imagoprobleem
Tussen 2014 en 2015 hebben de jobsites veel terrein verloren als belangrijk wervingskanaal. Ze zijn gezakt naar plek 7. Dit terwijl jobsites qua effectiviteit nog op een vierde plek staan. Het sentiment is niet positief voor jobsites, terwijl tegelijkertijd werkgevers niet zonder kunnen, omdat ze als wervingskanaal nog steeds zeer effectief zijn.
Dat werkgevers niet zonder jobsites kunnen, blijkt ook uit het feit dat job aggregators, Google, social media en LinkedIn vaak als (verkapte) jobsites gebruikt worden en groeien in belang en effectiviteit. Er zit dus duidelijk een gat tussen belang, effectiviteit en gedrag, wat duidt op een imagoprobleem.