Verantwoord ondernemen helpt bij werving personeel.
Het bedrijfsleven doet meer moeite om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Daarbij stijgt de aandacht voor het milieu naar grote hoogten. Bedrijven vinden dat nu al belangrijker dan arbeidsrechten, gelijke beloning of opleiding. Dat blijkt uit onderzoek van RSM Erasmus University, onder de tweehonderd grootste Europese ondernemingen.
Klimaatverandering stond in 2002 als maatschappelijk relevant onderwerp nog op een achtste plek. Dit jaar is het met stip gestegen naar een vierde plek op de agenda van grote Europese bedrijven. Ondernemers verwachten bovendien dat dit thema binnen vijf jaar helemaal bovenaan hun agenda staat.
Maatschappelijke thema’s
Gevraagd naar de strategie op uiteenlopende maatschappelijke thema’s, noemen de bedrijven
corruptiepreventie als zeer belangrijk, gevolgd door
transparantie & openheid en
gezondheid & veiligheid. De thema's
klimaatverandering en
werknemersrechten, volgen daar kort op.
Redelijk belangrijk vinden de bedrijven
inkomensgelijkheid, eerlijke handel, ecologische diversiteit en
opleiding. Het minst warm lopen bedrijven voor
armoedebestrijding.
Medewerkers aantrekken
Volgens de onderzoekers was maatschappelijk verantwoord ondernemen in het recente verleden vooral afhankelijk een enkele enthousiaste topmanager. Maar nu blijken steeds meer ondernemingen in Europa systematisch aandacht aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheden te besteden. ‘Een verheugende ontwikkeling’, vinden de onderzoekers.
De ondernemingen doen het niet voor niets. Want maatschappelijk verantwoord ondernemen blijkt steeds belangrijker om goede medewerkers aan te trekken en als onderscheidend kenmerk ten opzichte van de concurrenten.
Training en gedragscode
Bijna alle onderzochte bedrijven beschikken over een eigen gedragscode voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer dan de helft laat het eigen personeel trainingen volgen op dit gebied.
Ook werken de ondernemingen steeds vaker samen met externe partijen om hun maatschappelijke prestaties te verbeteren. Maar liefst tweederde van de ondernemingen neemt bijvoorbeeld deel aan een ‘stakeholderdialoog’ op het gebied van klimaatverandering.
Het onderzoek is uitgevoerd door Prof.dr. Muel Kaptein, Prof.dr. Rob van Tulder, Linda Kooning en Laurens van Vliet van RSM Erasmus University, vakgroep Business-Society Management. Kaptein en Kooning werken ook voor adviesbureau KPMG.