Ondernemers klagen al jaren over de regeldruk in Nederland, die hun concurrentiepositie zou schaden. Ze vinden dat de overheid veel te veel vraagt van ondernemers, die daar steeds meer tijd en geld aan kwijt zijn. Wat opvalt is, dat ondernemers kennelijk vooral gebukt gaan onder de regels die zorgen voor veiligheid en een sociaal beleid op de werkvloer. Zo willen ze de doorbetaling bij ziekte vereenvoudigen en korter maken, net als het schrappen van de betaling van transitievergoeding bij tijdelijk werk. Ze willen verder af van de verplichte externe toetsing van de RI&E. Ook zien de ondernemers helemaal niets in de verplichte klachtenregeling voor grensoverschrijdend gedrag.
Dat staat in het rapport Beter Geregeld, dat MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof aan de minister van Economische Zaken heeft aangeboden.
Meer vertrouwen stellen in ondernemers
In het rapport worden pijnpunten opgesomd en worden concrete oplossingen aangedragen om de regeldruk te verminderen. Vonhof benadrukt dat ondernemers steeds meer tijd en geld kwijt zijn aan het naleven van regels en pleit voor meer vertrouwen in plaats van wantrouwen richting ondernemers.
Het rapport geeft voorbeelden van doorgeschoten regeldruk in Nederland, waarbij het uitgebreid ingaat op de verplichte externe toetsing van de RI&E. Het rapport stelt voor om meetbare reductiedoelstellingen in te voeren, zoals een regel schrappen voor iedere regel die wordt ingevoerd. Verder pleit het voor een sterker mandaat voor het bestaande Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR), zodat het college effectiever kan optreden.
Top 10 knelpunten van ondernemers |
Het hoofdrapport bevat een top 10 knelpunten van regeldruk, waarvan 7 generiek en 3 sectorspecifiek. Bij de generieke knelpunten zitten veel onderwerpen waar HR-professionals direct mee van doen hebben. |
Generiek |
1. Loondoorbetaling bij ziekte, |
2. Ontslag bij langdurige arbeidsongeschiktheid, |
3. Betalen transitievergoeding tijdelijk contract |
4. WAB, |
5. CBS-enquêtes, |
6. Het uitvoeren van de RI&E, |
7. Aantonen naleving privacyregels. |
Sectorspecifiek |
8. Controles zwembadwater, |
9. Veiligheidseisen gebouwde machines, |
10.Bijschrijven dagleidinggevende Alcoholvergunning horeca. |
Stop met ‘nationale koppen’ zoals bij de RI&E
MKB-Nederland wil dat de Nederlands overheid stopt met strengere regels maken, die bovenop EU-regels komen. Een voorbeeld hiervan is de toetsing van de verplichte Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Elke werkgever moet een RI&E opstellen en verplicht laten toetsen. Werkgevers met maximaal 25 werknemers die gebruikmaken van een branche-RI&E zijn vrijgesteld van deze toetsing. Nederland is volgens MKB-Nederland de enige EU-lidstaat met een verplichte externe toetsing van de RI&E, wat de Nederlandse invulling onnodig zwaar en kostbaar maakt. Dit kost ondernemers veel tijd en geld.
De ondernemers willen daarom dat de verplichte toetsing van RI&E’s afschaffen, vooral voor werkgevers met maximaal 25 werknemers, of deze aanzienlijk vereenvoudigen. Een mogelijke verbetering is het schrappen van bepaalde Arbowetverplichtingen in de RI&E en het beperken van de toetsing tot één kerndeskundige. Daarnaast moet er een vrijstelling komen voor laagrisicobedrijven (MKB-bedrijven met laag verzuim), omdat de RI&E voor hen 'disproportioneel, moeilijk uitvoerbaar, duur en niet effectief is', stellen de ondernemers.
Wet grensoverschrijdend gedrag niet invoeren
MKB-Nederland richt zijn pijlen ook op het wetsvoorstel dat bedrijven verplicht een gedragscode, klachtenregeling en klachtencommissie in te voeren om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Dit voorstel, dat voortkomt uit artikel 3.2 van de Arbowet, schrijft gedetailleerd voor hoe deze regelingen eruit moeten zien, met uitzondering voor bedrijven met minder dan 10 werknemers.
Hoewel veel bedrijven al actief zijn in het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag door te focussen op sociale veiligheid en cultuur, vrezen de ondernemers dat deze wet het probleem te veel reduceert tot administratieve procedures en naleving, in plaats van daadwerkelijk grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Ze hopen dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) negatief zal adviseren over dit voorstel. Het kabinet zou dit dan vervolgens in moeten trekken, als het aan MKB-Nederland ligt.