Nederlandse recruiters struinen virtuele 3D-wereld af

Het kon niet uitblijven. Second Life, een virtuele wereld met ruim 1,2 miljoen leden, is ontdekt door Nederlandse recruiters. De eerste Nederlandse werkgever die via Second Life werft, is het internetbureau Evident. Second Life lijkt op een computergame, maar is veel meer. Second Life is een driedimensionale, virtuele wereld. Een tweede leven begin je door software te downloaden en te installeren op de computer en je aan te melden. Je kiest een personage ('avatar') en trekt de virtuele wereld in. Daar ontmoet je andere gebruikers waarmee je van alles kunt doen: van praten tot virtueel sex hebben. Veel wat in het echte leven gebeurt, kan ook in Second Life. Steeds meer (vooral Amerikaanse) bedrijven openen er een vestiging. Persbureau Reuters heeft er zelfs een correspondent rondlopen die al het virtuele nieuws noteert. Tussen de 1,2 miljoen gebruikers ('residents') lopen naar schatting bijna 20.000 Nederlanders rond. Voor het Utrechtse internetbureau Evident een reden om 25 medewerkers Second Life in te sturen om te werven. Op de site van Emerce is Evident-directeur Herbert Pesch enthousiast over de eerste resultaten: "Op de eerste dag hebben we een potentiele werknemer en een freelancer gevonden." Zo’n 25 recruiters (te herkennen aan de Evident-shirts van hun personages) spreken zoveel mogelijk Nederlandse Second Life gebruikers aan. Om hen te vinden, bezoeken zij Second Life lokaties als 'Amsterdam', 'De Molen' en de virtuele kantoren van Wired en Reuters. En natuurlijk lopen de recruiters grootschalige evenementen af, zoals een Halloween feest. Emerce over de wervingsaanpak van Evident: "We zijn Second Life aan het afstruinen om te kijken op welke plekken we het beste kunnen werven en om te zien welke aanpak goed werkt." Een eerste bevinding is dat evenementen goede 'wervingsplekken' zijn. En dat het 'rondstruinen' met een grote groep effectief is. Pesch: "Als je met 15 man rondloopt, dan valt dat behoorlijk op. Mensen komen vanzelf naar je toe." De headhunters werken vooral in de avonden en tijdens de lunch. Het uitdelen van flyers gaat goed volgens Pesch. "Vrijwel iedereen accepteert deze." Naast het uitdelen van flyers, hangen de headhunters ook billboards op. Meer over Second Life in deze uitgebreide videopresentatie.

Het kon niet uitblijven. Second Life, een virtuele wereld met ruim 1,2 miljoen leden, is ontdekt door Nederlandse recruiters. De eerste Nederlandse werkgever die via Second Life werft, is het internetbureau Evident.

Second Life lijkt op een computergame, maar is veel meer. Second Life is een driedimensionale, virtuele wereld. Een tweede leven begin je door software te downloaden en te installeren op de computer en je aan te melden. Je kiest een personage ('avatar') en trekt de virtuele wereld in. Daar ontmoet je andere gebruikers waarmee je van alles kunt doen: van praten tot virtueel sex hebben.

De correspondent van Reuters in Second LifeVeel wat in het echte leven gebeurt, kan ook in Second Life. Steeds meer (vooral Amerikaanse) bedrijven openen er een vestiging. Persbureau Reuters heeft er zelfs een correspondent rondlopen die al het virtuele nieuws noteert.
Tussen de 1,2 miljoen gebruikers ('residents') lopen naar schatting bijna 20.000 Nederlanders rond. Voor het Utrechtse internetbureau Evident een reden om 25 medewerkers Second Life in te sturen om te werven. Op de site van Emerce is Evident-directeur Herbert Pesch enthousiast over de eerste resultaten: "Op de eerste dag hebben we een potentiele werknemer en een freelancer gevonden."

Recrutier in Evident-shirtZo’n 25 recruiters (te herkennen aan de Evident-shirts van hun personages) spreken zoveel mogelijk Nederlandse Second Life gebruikers aan. Om hen te vinden, bezoeken zij Second Life lokaties als 'Amsterdam', 'De Molen' en de virtuele kantoren van Wired en Reuters. En natuurlijk lopen de recruiters grootschalige evenementen af, zoals een Halloween feest.

Emerce over de wervingsaanpak van Evident:

"We zijn Second Life aan het afstruinen om te kijken op welke plekken we het beste kunnen werven en om te zien welke aanpak goed werkt." Een eerste bevinding is dat evenementen goede 'wervingsplekken' zijn. En dat het 'rondstruinen' met een grote groep effectief is. Pesch: "Als je met 15 man rondloopt, dan valt dat behoorlijk op. Mensen komen vanzelf naar je toe." De headhunters werken vooral in de avonden en tijdens de lunch. Het uitdelen van flyers gaat goed volgens Pesch. "Vrijwel iedereen accepteert deze." Naast het uitdelen van flyers, hangen de headhunters ook billboards op.

Meer over Second Life in deze uitgebreide videopresentatie.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?