Bijtelling voor privégebruik, dat is er niet alleen voor zakelijke auto’s. Ook voor een fiets die de werkgever beschikbaar stelt, moet een werknemer bijtelling betalen. Maar niemand kent de regels echt, zelfs de Belastingdienst niet. Daarom moet een nieuw kabinet die bijtelling gewoon afschaffen.
Daarvoor pleit de BOVAG. Want de brancheorganisatie signaleert dat de leasefiets in opkomst is, maar dat werkgevers en werknemers worden ontmoedigd door grote fiscale onduidelijkheid.
De gemiddelde afstand voor woon-werkverkeer is in Nederland 22,6 kilometer. Veel Nederlanders die nu standaard met de auto naar het werk gaan, zouden dat prima kunnen doen met een (elektrische) fiets. Als zij daardoor ook privé voor korte ritten vaker op die fiets stappen, is dat pure winst, vindt de BOVAG.
Terughoudend vanwege onmogelijke regels
Na afschaffing van de fiscaal aantrekkelijke bedrijfsfietsenregeling is de leaseconstructie één van de weinige mogelijkheden om aan werknemers een fiets beschikbaar te stellen.
Maar bedrijven blijken terughoudend, omdat er grote onduidelijkheid heerst - ook bij belastinginspecteurs - over hoe de tweewieler fiscaal te waarderen.
Voor een fiets van de zaak is er geen vast bijtellingspercentage van de catalogusprijs. Daarom moeten privékilometers worden bijgehouden. Die worden vermenigvuldigd met een kilometerprijs op basis van de waarde in het ‘economische verkeer’, oftewel de kosten per kilometer voor zaken als onderhoud, reparatie, stroom (in geval van een e-bike), afschrijving en verzekering. Maar controle op het aantal privékilometers is onmogelijk en het bijhouden van een kilometerregistratie ondoenlijk, stelt BOVAG, evenals het bepalen van de waarde in het economische verkeer.
Schaf bijtelling voor fietsen af
In 2012 beloofde minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) om bedrijven te ondersteunen die fietsen naar het werk stimuleren, maar op fiscaal gebied komt daar weinig van terecht. Het gebruik van de fiets heeft zo veel voordelen voor mens en maatschappij, dat de BOVAG pleit voor afschaffing van de bijtellingsregels voor een fiets van de zaak.
Dat werkgevers een tweewieler beschikbaar stellen, moet worden toegejuicht en mag niet gehinderd worden door onwerkbare fiscale barrières, stelt de brancheorganisatie. Fietsen levert een positieve bijdrage aan de volksgezondheid, het milieu en de bereikbaarheid; een fiscaal onderscheid tussen privé en zakelijk gebruik is in dit geval volstrekt overbodig en zelfs onwenselijk.