Opbouwende kritiek goed voor talentontwikkeling

Opbouwende feedback aan jonge talenten, draagt dit bij aan de groei en ontwikkeling. Tweederde van de organisaties geeft young professionals concrete verbeterpunten als feedback.

Dat blijkt uit het Trendrapport 'Jong talent naar de top' van ASA, op basis van ervaringen met talentontwikkeling van 275 bedrijven.

Feedback, oefenen en vakliteratuur
Uit het onderzoek blijkt dat feedback in de praktijk vooral door leidinggevenden wordt gegeven. Wanneer feedback aan werknemers op een opbouwende manier wordt gebracht, draagt dit bij aan de groei en ontwikkeling.

Organisaties zetten ook nog andere tools die in bij het ontwikkelen van talenten. Zo zijn oefenen in de praktijk (87 procent) en het stimuleren van het bijhouden van vakliteratuur (73 procent) populaire tools om talenten ten volste te benutten.

Frequentie en kwaliteit
Feedback kan zowel positief als negatief zijn en vanuit alle niveaus in de organisatie komen. Het effect van feedback is afhankelijk van de frequentie en kwaliteit ervan. In het trendrapport geeft professor dr. Wim Gijselaers, hoogleraar Onderwijskunde, toelichting op de verschillende invalshoeken en niveaus van feedback.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?