Pas de inrichting van het kantoor aan op het personeelsbeleid

Hoe ziet het personeelsbeleid van jouw organisatie er momenteel uit? Verwacht je de komende jaren een groei in het personeelsbestand, of maakt bijvoorbeeld de automatisering van interne processen dat de groei van de afgelopen jaren stagneert?

Het personeelsbeleid heeft invloed op de inrichting van het kantoor. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende lockers voor medewerkers, zodat zij een plek hebben om hun waardevolle spullen in op te bergen. Het is een basisbehoefte van iedere collega. Daarbij is het essentieel om voldoende werkplekken te bieden aan je personeel, het liefst in verschillende soorten. Denk aan een ruimte voor plenaire brainstormsessies van teams, losse werkplekken waar medewerkers de mogelijkheid hebben zich individueel te concentreren op een taak, een kantoortuin waar individueel werk en overleg gecombineerd kan worden, enzovoorts. In dit artikel lees je er meer over.

Van een stoffig kantoor naar een hip werkcafé om nieuw personeel te trekken
Veel werkgevers zien het hybride werken als de nieuwe norm de laatste anderhalf jaar. Het is een van de positieve gevolgen van de pandemie. Ook medewerkers hechten waarde aan de mogelijkheid om een deel van hun werkweek vanuit huis te werken. Het bespaart hen veel reistijd en maakt dat zij zich beter kunnen concentreren.

Het hybride werken heeft ook de indeling van het kantoor veranderd. Kantoorruimtes worden steeds vaker ingericht als een soort werkcafé, met veel aandacht voor de behoeften van een medewerker. Denk aan een koffiebar, een ruimte om een potje tafeltennis te spelen, enzovoorts. Kleed het interieur van het kantoor daarbij aan met bijvoorbeeld een stijlvolle klok aan de wand, meerdere grote kamerplanten en soortgelijke accessoires. Het maakt het kantoor tot een gezellige plek, die uitnodigt om er aan de slag te gaan. Dit kan een positieve invloed hebben op de keuze die sollicitanten maken bij het kiezen van hun nieuwe werkgever.

Houd in het personeelsbeleid rekening met digitalisering
Wanneer het personeelsbeleid voor de komende jaren opgesteld wordt, is het zaak rekening te houden met digitalisering en automatisering. De wijze waarop functies binnen de organisatie worden ingevuld zal als gevolg hiervan gedeeltelijk veranderen. Het maakt dat het menselijk handelen van collega’s op sommige punten niet langer noodzakelijk is; zij kunnen (na omscholing) elders in de organisatie worden ingezet. Het is iets om rekening mee te houden; mogelijk hoeft er minder nieuw personeel geworven te worden na een dergelijke automatiseringsslag. Ook zou de omscholing van collega’s moeten worden meegenomen in het personeelsbeleid voor de komende vijf jaar.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?