Personeel naar binnen googlen

Google is veruit de grootste zoekmachine. 91% van de Nederlanders gebruikt deze vindhulp het meest. Google kan op verschillende manieren helpen bij de werving van personeel. Enkele handige tips voor recruiters. Om te zoeken en om gevonden te worden. Gevonden worden via Google 1. Meld de vacaturepagina van je internetsite aan Allereerst moet je er natuurlijk voor zorgen dat het recruitmentgedeelte van je website goed is te vinden. Via deze Google-pagina kun je zelf gratis je vacaturepagina aanmelden. Vul het precieze internetadres van de vacaturepagina in en zorg ervoor dat je in het vakje 'Opmerkingen' enkele kernwoorden neerzet die de vacature makkelijk vindbaar maken voor sollicitanten. Je moet er rekening mee houden dat het wel even kan duren voor Google je pagina's indexeert. 2. Adverteer bij de Google zoekresultaten Google heeft de mogelijkheid om met kleine tekstadvertenties te adverteren bij de zoekresultaten. Dat gaat via Google Adsense. Een tekstadvertentie bij Google bestaat uit enkele korte regels en een link naar je website, in dit geval naar natuurlijk naar je vacature-pagina op internet. Om tekstadvertenties te kunnen maken, heb je een account nodig bij Google. Je kiest zelf de zoekwoorden waarbij je advertentie zichtbaar moet zijn in Google. Je betaalt per klik; de prijs van de klik varieert met de populariteit van het zoekwoord. Een zoekwoord als 'vacature' is relatief duur. Verplaats je in de positie van potentiële werknemers en adverteer bij zoekwoorden die zij gebruiken. Zorg ervoor dat deze specifiek genoeg zijn. Als je niet kiest voor het trefwoord 'vacature' maar voor (een combinatie van) andere zoekwoorden, bereik je ook kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een andere baan. Via Adsense kun je de resultaten van je campagne eenvoudig volgen. Tekstregels en zoekwoorden die te weinig opleveren, kun je binnen een paar minuten vervangen door andere. 3. Gratis vacatures plaatsen via Google Base Google biedt ook de mogelijkheid om gratis vacatures te plaatsen via Google Base. Vooralsnog lijkt dit initiatief vooral gericht op de Amerikaanse markt. Verschillende Amerikaanse jobsites zoals Jobcentral presenteren via hun site ook deze Google-vacatures. Sollicitanten zoeken via Google 4. CV's zoeken met Google Via de zoekmachine kun je zelf met de juiste trefwoorden makkelijk CV's vinden van werknemers die op zoek zijn naar ander werk. Voor een gedegen speurtocht kun je het beste werken met de 'Geavanceerd zoeken'-optie. Probeer verschillende (specifieke) combinaties van trefwoorden uit. Wist je dat per zoekactie maar liefst 32 zoekwoorden tegelijk kunt gebruiken? 5. Kandidaten zoeken in weblogs Vergeet ook de aparte zoekmachine niet die Google heeft om weblogs door te spitten. Je kunt ook op deze manier naar CV's zoeken. Het is minstens zo interessant om te zien welke weblogs relevant zijn voor de vacature. Wie is de eigenaar, wie schrijven artikelen, wie reageren hierop? Misschien kennen zij wel mensen die op zoek zijn naar een andere baan. Omdat je te gast bent, bekijk eerst goed wat wel/niet kan via het weblog. Wees niet te opdringerig. Meer tips voor het gebruik van alle Google-hulpmiddelen, lees Google Recruiting 101 (Ask The Recruiter) en Geheimen van Google (Voelspriet-site).

Google is veruit de grootste zoekmachine. 91% van de Nederlanders gebruikt deze vindhulp het meest. Google kan op verschillende manieren helpen bij de werving van personeel. Enkele handige tips voor recruiters. Om te zoeken en om gevonden te worden.

Gevonden worden via Google
1. Meld de vacaturepagina van je internetsite aan
Allereerst moet je er natuurlijk voor zorgen dat het recruitmentgedeelte van je website goed is te vinden.

Via deze Google-pagina kun je zelf gratis je vacaturepagina aanmelden.

Vul het precieze internetadres van de vacaturepagina in en zorg ervoor dat je in het vakje 'Opmerkingen' enkele kernwoorden neerzet die de vacature makkelijk vindbaar maken voor sollicitanten. Je moet er rekening mee houden dat het wel even kan duren voor Google je pagina's indexeert.

2. Adverteer bij de Google zoekresultaten
Google heeft de mogelijkheid om met kleine tekstadvertenties te adverteren bij de zoekresultaten. Dat gaat via Google Adsense.

Een tekstadvertentie bij Google bestaat uit enkele korte regels en een link naar je website, in dit geval naar natuurlijk naar je vacature-pagina op internet. Om tekstadvertenties te kunnen maken, heb je een account nodig bij Google. Je kiest zelf de zoekwoorden waarbij je advertentie zichtbaar moet zijn in Google. Je betaalt per klik; de prijs van de klik varieert met de populariteit van het zoekwoord. Een zoekwoord als 'vacature' is relatief duur. Verplaats je in de positie van potentiële werknemers en adverteer bij zoekwoorden die zij gebruiken. Zorg ervoor dat deze specifiek genoeg zijn. Als je niet kiest voor het trefwoord 'vacature' maar voor (een combinatie van) andere zoekwoorden, bereik je ook kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een andere baan.
Via Adsense kun je de resultaten van je campagne eenvoudig volgen. Tekstregels en zoekwoorden die te weinig opleveren, kun je binnen een paar minuten vervangen door andere.

3. Gratis vacatures plaatsen via Google Base
Google biedt ook de mogelijkheid om gratis vacatures te plaatsen via Google Base.

Vooralsnog lijkt dit initiatief vooral gericht op de Amerikaanse markt. Verschillende Amerikaanse jobsites zoals Jobcentral presenteren via hun site ook deze Google-vacatures.

Sollicitanten zoeken via Google
4. CV's zoeken met Google
Via de zoekmachine kun je zelf met de juiste trefwoorden makkelijk CV's vinden van werknemers die op zoek zijn naar ander werk.

Voor een gedegen speurtocht kun je het beste werken met de 'Geavanceerd zoeken'-optie. Probeer verschillende (specifieke) combinaties van trefwoorden uit. Wist je dat per zoekactie maar liefst 32 zoekwoorden tegelijk kunt gebruiken?

5. Kandidaten zoeken in weblogs
Vergeet ook de aparte zoekmachine niet die Google heeft om weblogs door te spitten.

Je kunt ook op deze manier naar CV's zoeken. Het is minstens zo interessant om te zien welke weblogs relevant zijn voor de vacature. Wie is de eigenaar, wie schrijven artikelen, wie reageren hierop? Misschien kennen zij wel mensen die op zoek zijn naar een andere baan. Omdat je te gast bent, bekijk eerst goed wat wel/niet kan via het weblog. Wees niet te opdringerig.


Meer tips voor het gebruik van alle Google-hulpmiddelen, lees Google Recruiting 101 (Ask The Recruiter) en Geheimen van Google (Voelspriet-site).

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?