Zolang er géén internationale olieboycot is, doet Shell er verstandig aan zich niet terug te trekken uit Syrië. Dat getuigt van "goed werkgeverschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid", aldus de HR-beroepsvereniging NVP deze week in een persbericht. In tegenstelling tot D66 en "luidruchtige mensenrechtactivisten" heeft Shell, volgens de NVP, begrepen waar het om draait: werkgelegenheid en een sterke economie. 'Shell juist nu rots in branding' heeft de NVP boven haar persbericht gezet. "Nederlandse ondernemingen in landen met verwerpelijke regimes vormen in tegenstelling tot die regimes juist de enige continue factor waar de bevolking op kan vertrouwen. Werk, een inkomen, ontplooiingskansen; perspectieven die de bevolking juist zou ontberen wanneer bedrijven besluiten het land de rug toe te keren", aldus NVP-directeur Rob van den Hurk in het persbericht. Luidruchtige 'mensenrechtenactivisten' Dat de NVP een persbericht over Shell en Syrië verspreidt, is al opmerkelijk. Maar spreekt de NVP-directeur wel namens de leden? Kunnen zij zich bijvoorbeeld vinden in Van den Hurks mening over de omgang met het Syrische regime? "Als je dicht tegen het regime aankruipt voel je elke ademtocht en is de kans op beïnvloeding groter; en daarmee vergroten werkgevers als Shell de werkelijke weerbaarheid van de bevolking meer dan luidruchtige 'mensenrechtenactivisten' uit Nederland." Ledenverlies Wat is er met de NVP aan de hand? Met de degelijke - soms wat saaie - beroepsorganisatie, zoals we die kenden en die zichzelf graag positioneert als "dé HR-autoriteit in Nederland"? In het strategisch plan voor de periode 2007 - 2010 kondigde de NVP nog aan het aantal leden te willen verhogen tot 7.000. En op termijn achtte de NVP toen 10.000 leden haalbaar. Het actuele ledenaantal is echter veel lager. In januari 2011 bleef de teller van de ledenadministratie steken op 4.755. In een jaar had de NVP bijna 1.000 leden verloren. Weinig aandacht van media Met de komst begin dit jaar van Rob van den Hurk als nieuwe directeur zoekt de NVP kennelijk nadrukkelijker dan voorheen de publiciteit. Het opmerkelijke persbericht over Syrië kreeg overigens weinig aandacht van de media. Misschien moet de NVP iets anders bedenken om de afkalving van het ledenbestand te stoppen dan een snel persbericht over een buitenlandse zaak waarin de organisatie niet als gezaghebbend wordt gezien.
Zolang er géén internationale olieboycot is, doet Shell er verstandig aan zich niet terug te trekken uit Syrië. Dat getuigt van "goed werkgeverschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid", aldus de HR-beroepsvereniging NVP deze week in een persbericht.
In tegenstelling tot D66 en "luidruchtige mensenrechtactivisten" heeft Shell, volgens de NVP, begrepen waar het om draait: werkgelegenheid en een sterke economie.
'Shell juist nu rots in branding' heeft de NVP boven haar persbericht gezet.
"Nederlandse ondernemingen in landen met verwerpelijke regimes vormen in tegenstelling tot die regimes juist de enige continue factor waar de bevolking op kan vertrouwen. Werk, een inkomen, ontplooiingskansen; perspectieven die de bevolking juist zou ontberen wanneer bedrijven besluiten het land de rug toe te keren", aldus NVP-directeur Rob van den Hurk in het persbericht.
Luidruchtige 'mensenrechtenactivisten'
Dat de NVP een persbericht over Shell en Syrië verspreidt, is al opmerkelijk. Maar spreekt de NVP-directeur wel namens de leden?
Kunnen zij zich bijvoorbeeld vinden in Van den Hurks mening over de omgang met het Syrische regime?
"Als je dicht tegen het regime aankruipt voel je elke ademtocht en is de kans op beïnvloeding groter; en daarmee vergroten werkgevers als Shell de werkelijke weerbaarheid van de bevolking meer dan luidruchtige 'mensenrechtenactivisten' uit Nederland."
In het strategisch plan voor de periode 2007 - 2010 kondigde de NVP nog aan het aantal leden te willen verhogen tot 7.000. En op termijn achtte de NVP toen 10.000 leden haalbaar.
Het actuele ledenaantal is echter veel lager. In januari 2011 bleef de teller van de ledenadministratie steken op 4.755. In een jaar had de NVP bijna 1.000 leden verloren.
Weinig aandacht van media
Met de komst begin dit jaar van Rob van den Hurk als nieuwe directeur zoekt de NVP kennelijk nadrukkelijker dan voorheen de publiciteit.
Het opmerkelijke persbericht over Syrië kreeg overigens weinig aandacht van de media. Misschien moet de NVP iets anders bedenken om de afkalving van het ledenbestand te stoppen dan een snel persbericht over een buitenlandse zaak waarin de organisatie niet als gezaghebbend wordt gezien.