Maar Politie, Belastingdienst en Marine scoren ook erg goed.
Wat wilt u? Een flitsende internationale carrière bij een bank of multinational, of wordt u liever toch maar piloot of politieman m/v? Werkgevers die dit mogelijk kunnen maken, blijven populair in werkend Nederland. Philips is volgens de Nederlandse beroepsbevolking nog steeds de meest favoriete werkgever van Nederland, gevolgd door Shell en de Politie. Dat blijkt uit het continu Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van Intelligence Group. De uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking.
De meest favoriete werkgevers van Nederland zijn (van plaats 1 tot 10): Philips, Shell, de Politie, ABN AMRO, Rabobank, KLM, KPN, ING, Unilever en Microsoft. Ten opzichte van 2004 is er in de eerste 5 maanden van 2005 weinig veranderd in de samenstelling van de top 10.
Opvallend is verder dat verschillende overheidsinstellingen het ook erg goed doen: De Belastingdienst staat op de elfde plaats en de Marine steeg in een jaar tijd van de 81e naar de 17e plaats. Verder blijkt dat de bancaire sector sterk aan populariteit wint.
Een sterke stijger is de Rabobank die twee plaatsen heeft weten te winnen in de top 10. Microsoft is op de 10de plaats een nieuwkomer in de top 10. Deze plek is ten koste gegaan van Het Rijk, die in 2004 nog op een 6de plaats stond. Deze daling is opvallend, omdat verschillende afzonderlijke ministeries en overheidsinstanties het wel goed doen.
Verder valt op dat de populariteit, in absolute zin, van nagenoeg alle top 10 werkgevers is gestegen in de eerste 5 maanden van 2005 ten opzichte van 2004. Hierdoor is de afstand naar de andere werkgevers vergroot.
Banken doen het goed
Banken zijn, zowel in relatieve als absolute zin, (sterk)gestegen ten opzichte van 2004. Binnen de top 10 hebben Rabobank en ING plaatsen gewonnen en is het verschil tussen ABN AMRO en de Politie kleiner geworden.
Verder valt op dat de Postbank is gestegen van plaats 45 naar 24 en dat Fortis ‘als nieuwkomer in de top 50’ op de 21ste plaats is binnengekomen. Een verklaring voor deze stijging in populariteit is mogelijke gelegen in de grote aanwezigheid in de media.
Opvallende stijgers en nieuwkomers
Ten opzichte van 2004 is een aantal werkgevers in populariteit gestegen, zoals de Rabobank, Belastingdienst, Marine, Postbank en Hewlett Packard. Verder zijn alle defensie-onderdelen gestegen in populariteit. De stijging van de Marine is geheel te wijten aan de populariteit onder mannen. Opvallende nieuwkomers binnen de top 50 zijn Getronics PinkRoccade, Fortis, AIVD, BAM, Sociale dienst en Nationale Nederlanden.