Actieve werkzoekenden zijn veel drukker bezig met sociale media dan niet-werkzoekenden. Goed om te weten voor recruiters, want die kunnen zo eenvoudiger in gesprek kunnen raken met geïnteresseerde kandidaten.
Eén op de acht werkzoekenden is iedere dag bezig om online hun netwerk te vergroten. Daarnaast gaat de actieve baanzoeker beduidend vaker het gesprek aan via social media door dagelijks berichten te plaatsen (22%) en te reageren op berichten van anderen (21%). Dit blijkt uit analyses van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Iedere dag aan het netwerk peuteren
Werkzoekenden zijn vaker bezig met hun online netwerk te vergroten dan niet-werkzoekenden. Zo sturen actieve baanzoekers vier keer vaker dagelijks een uitnodiging aan anderen via social media dan de gemiddelde Nederlander.
Daarnaast reageert een kwart dagelijks op uitnodigingen van anderen en zoekt de actieve baanzoeker vaker de dialoog met anderen. Meer dan één op de vijf plaatst dagelijks berichten en reageert op die van anderen. Ook lezen ze vaker de berichten van hun online netwerk.
Recruiters kunnen hun slag slaan
Recruiters kunnen mooi gebruik maken van alle online activiteiten van werkzoekenden. Want mensen die actief aanwezig zijn op sociale media staan vaker open voor een nieuwe baan, waardoor de slagingskans toeneemt.
Ook kan het monitoren van de activiteiten van eigen medewerkers op sociale media potentiële mobiliteitswensen signaleren. Het stimuleren van social media gebruik, kan de mobiliteit op de arbeidsmarkt (intern en extern) zelfs verder vergroten, denkt de Academie.