De helft van de Nederlandse recruiters denkt dat flexibilisering van de arbeidsmarkt de meeste invloed zal hebben op hun werkzaamheden in 2014. Want bedrijven blijven zoeken naar nieuwe flexmogelijkheden, ondanks de wettelijke inperking van flexwerk vanaf juli 2014.
Dit blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek ‘Stand van werven 2014’ van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en vakmagazine Werf&, onder 213 professionals op gebied van werving, recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.
Geert-Jan Waasdorp, oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, weet wel dat de politiek bezig is met maatregelen ‘die ogenschijnlijk de flexibiliteit moeten indammen’. Maar hij stelt vast dat de effectiviteit van die maatregelen ter discussie staat, omdat ‘werkgevers alweer met nieuwe ‘flexconcepten’ bezig zijn’.
Vacatures invullen en toptalent binden
In 2014 willen wervingsprofessionals vooral vacatures invullen en aandacht besteden aan social media. Het invullen van vacatures heeft ook de hoogste prioriteit bij directies. Bij meer dan een kwart van de organisaties (26%) heeft het invullen van vacatures de aandacht van de directie.
Bron: Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bij grote organisaties staat interne mobiliteit (27%) het hoogst op de directie-agenda als het om arbeidsmarktvraagstukken gaat.
Recruiters gaan zich ook op interne organisatie richten
Naast de flexibilisering van de arbeidsmarkt hebben ook reorganisaties en talent management invloed op het werk van recruiters. Meer dan voorheen, ligt de focus daarom op interne mobiliteit, flexwerkers, zzp’ers en contracten voor onbepaalde tijd.
Van een aantal zaken die hoog op de politieke agenda staan, zoals jeugdwerkloosheid, werk naar vermogen, het ontslagrecht en het sociaal akkoord, verwachten wervingsprofessionals niet dat die van grote invloed zullen zijn op hun werk in 2014.