Recruiters die werknemers moeten zien te lokken naar een andere werkgever, hebben daar zo hun trucs voor. Eén daarvan is de kandidaat zich laten realiseren dat het werk dat hij nu doet oervervelend is, maar dat het een deurtje verder juist zindert van de spanning. En daarom moet iedereen die zich verveelt op zijn werk, snel online solliciteren. Want hoe vind je meer sensatie en opwinding dan door te gamen met Tim of te hacken voor spionnen? Drie opmerkelijke wervingsinitiatieven in de Personeelslog-serie Recruitmentacties. De dag kruipt voorbij Zo is de dag kruipt voorbij een site voor werknemers die zich stierlijk vervelen. De site helpt met tips om druk te lijken, collega's te pesten ("verstop zijn mobieltje in het systeemplafond en bel hem", zet de spullen op zijn bureau anders neer door ze op kleur te selecteren) en met andere manieren om de tijd te verdrijven (vertaal Nederlandse reclameslogans in het Engels, pijltjes gooien op een foto van de baas). Toch blijken deze lollige acties niet het doel te zijn van de site. Onderaan de homepage staat: "Jouw carrière in stroomversnelling brengen? Bij een werkgever met sterke merken, sterke mensen en sterke ambities? De dag vliegt voorbij!" Wie na de melige kantoorhumor toch nieuwsgierig is geworden, klikt via wat een loksite blijkt te zijn door naar een recruitmentsite. In dit geval van Reed Business. Deze wervingssite laat in video's en een goed gevuld weblog werknemers aan het woord. Online solliciteren is mogelijk via een eenvoudig formulier waarmee kandidaten hun CV kunnen meesturen. Vreemd is wel dat kandidaten die op een specifieke vacature willen solliciteren, vervolgens een open sollicitatieformulier krijgen gepresenteerd. Ondanks deze slordigheid is het een degelijke recruitmentsite. Al weet die me echter niet duidelijk te maken waarom bij Reed Business de dag voorbij vliegt. Gaming met chatbot Tim Uitzendbureau Timing zet chatbot Tim in als digitale jobcoach om kandidaten via vijf minigames (Jobhunt Game) kennis te laten maken met werk op (V)MBO-niveau in de logistiek, administratie, schoonmaak of productie. Timing mikt waarschijnlijk niet op hard core gamers. Want zij zullen er niet erg warm van worden dat ze een scooter mogen besturen met de pijltjestoetsen van hun toetsenbord. Hacken voor spionnen Voor echt spannend werk moeten we naar de Binnenlandse Veiligheidsd AIVD. Zoals we inmiddels weten van TV-series als Spooks en 24 zijn hedendaagse spionnen niks zonder de beste ICT-ers en de handigste hackers. Op zoek naar deze belangrijke nerds is de AIVD een campagne gestart. Via de site met de romantische spionnencode de adelaar is geland komen kandidaten op een site die vooral programmeerfouten laat zien. Via allerlei opgaven kunnen zij de bugs uit de site halen. Tussendoor komen ze via audio- en video allerlei spionnengrapjes tegen. Volgens Volkskrant Banen die de makers van de wervingscampagne sprak, moeten de kandidaten vervolgens een sollicitatiebrief schrijven en per post opsturen. Digitaal solliciteren is er niet bij. Misschien kunnen ICT-ers dit gemis eerst in orde maken, voordat ze overgaan tot het andere, spannende werk dat de AIVD te bieden heeft. Heb je een opvallende recruitmentactie opgezet of ben je er eentje tegen gekomen? Laat het Personeelslog per mail weten: personeelslog (at) gmail.com.
Recruiters die werknemers moeten zien te lokken naar een andere werkgever, hebben daar zo hun trucs voor. Eén daarvan is de kandidaat zich laten realiseren dat het werk dat hij nu doet oervervelend is, maar dat het een deurtje verder juist zindert van de spanning. En daarom moet iedereen die zich verveelt op zijn werk, snel online solliciteren. Want hoe vind je meer sensatie en opwinding dan door te gamen met Tim of te hacken voor spionnen?
Drie opmerkelijke wervingsinitiatieven in de Personeelslog-serie Recruitmentacties.
De dag kruipt voorbij
Zo is de dag kruipt voorbij een site voor werknemers die zich stierlijk vervelen. De site helpt met tips om druk te lijken, collega's te pesten ("verstop zijn mobieltje in het systeemplafond en bel hem", zet de spullen op zijn bureau anders neer door ze op kleur te selecteren) en met andere manieren om de tijd te verdrijven (vertaal Nederlandse reclameslogans in het Engels, pijltjes gooien op een foto van de baas).
Toch blijken deze lollige acties niet het doel te zijn van de site. Onderaan de homepage staat: "Jouw carrière in stroomversnelling brengen? Bij een werkgever met sterke merken, sterke mensen en sterke ambities? De dag vliegt voorbij!"
Wie na de melige kantoorhumor toch nieuwsgierig is geworden, klikt via wat een loksite blijkt te zijn door naar een recruitmentsite. In dit geval van Reed Business.
Deze wervingssite laat in video's en een goed gevuld weblog werknemers aan het woord. Online solliciteren is mogelijk via een eenvoudig formulier waarmee kandidaten hun CV kunnen meesturen. Vreemd is wel dat kandidaten die op een specifieke vacature willen solliciteren, vervolgens een open sollicitatieformulier krijgen gepresenteerd.
Ondanks deze slordigheid is het een degelijke recruitmentsite. Al weet die me echter niet duidelijk te maken waarom bij Reed Business de dag voorbij vliegt.
Gaming met chatbot Tim
Uitzendbureau Timing zet chatbot Tim in als digitale jobcoach om kandidaten via vijf minigames (Jobhunt Game) kennis te laten maken met werk op (V)MBO-niveau in de logistiek, administratie, schoonmaak of productie.
Timing mikt waarschijnlijk niet op hard core gamers. Want zij zullen er niet erg warm van worden dat ze een scooter mogen besturen met de pijltjestoetsen van hun toetsenbord.
Hacken voor spionnen
Voor echt spannend werk moeten we naar de Binnenlandse Veiligheidsd AIVD. Zoals we inmiddels weten van TV-series als Spooks en 24 zijn hedendaagse spionnen niks zonder de beste ICT-ers en de handigste hackers. Op zoek naar deze belangrijke nerds is de AIVD een campagne gestart.
Via de site met de romantische spionnencode de adelaar is geland komen kandidaten op een site die vooral programmeerfouten laat zien. Via allerlei opgaven kunnen zij de bugs uit de site halen. Tussendoor komen ze via audio- en video allerlei spionnengrapjes tegen.
Volgens Volkskrant Banen die de makers van de wervingscampagne sprak, moeten de kandidaten vervolgens een sollicitatiebrief schrijven en per post opsturen. Digitaal solliciteren is er niet bij. Misschien kunnen ICT-ers dit gemis eerst in orde maken, voordat ze overgaan tot het andere, spannende werk dat de AIVD te bieden heeft.
Heb je een opvallende recruitmentactie opgezet of ben je er eentje tegen gekomen? Laat het Personeelslog per mail weten: personeelslog (at) gmail.com.