'Slordig sollicitatieproces kost veel werkgevers kandidaten'

De lange reistijd is de belangrijkste reden voor werknemers om niet voor een werkgever te willen werken. Ook een niet marktconform salaris en het ontbreken van een goede eerste indruk zijn belangrijke factoren waarom kandidaten afhaken. In opdracht van succesvolwerven.nl heeft Intelligence Group geanalyseerd waarom kandidaten niet kiezen voor een werkgever. Daarvoor is gebruik gemaakt van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarvoor in 2010 ruim 15.000 personen zijn ondervraagd. 14 redenen waarom kandidaten afhaken Uit dit onderzoek kwamen 14 afhakers naar voren: 1. Lange reistijd (58%) 2. Minder dan marktconform salaris (54%) 3. Geen goede eerste indruk (47%) 4. Geen goede naam/goed imago in de markt (31%) 5. Onregelmatige werktijden (24%) 6. Geen parttime mogelijkheden (22%) 7. Formele bedrijfscultuur (20%) 8. Niet goed/makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer (20%) 9. Niet maatschappelijk verantwoord ondernemen (18%) 10. Veeleisend/hoge standaard (18%) 11. Lange sollicitatieprocedure (13%) 12. Flexibele werkplekken/geen vaste werkplek (11%) 13. Geen diversiteit in personeelssamenstelling (7%) 14. Geen goede website (3%) Afstand woonplaats naar werk De tijd die het kost om de afstand tussen woonplaats en werk te overbruggen, is al jaren achtereen de belangrijkste afhaker voor kandidaten. Dat heeft met files te maken, maar ook met de afgenomen bereidheid om te verhuizen omdat de huizenmarkt op slot zit. Intelligence Group constateert dat de wervingscirkels hierdoor kleiner worden voor werkgevers. Volgens het bureau kan het wervingsgebied in 2015 zelfs tot 55% kleiner worden, waardoor de regionale arbeidsmarkt steeds belangrijker wordt. Slordig sollicitatieproces Naast mobiliteit haken veel werknemers af op het salaris en een slechte eerste indruk. “Veel werkgevers hebben dan ook geen wervingsprobleem”, aldus Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group. “Veel werkgevers hebben een organisatieprobleem doordat zij bijvoorbeeld het aannameproces slordig invullen. In dat geval verlies je talent, nog voordat je het kunt aannemen.” Loopbaan-mogelijkheden géén afhaker? Nu de arbeidsmarkt krapper wordt, is het voor werkgevers belangrijk om rekening te houden met de redenen waarom kandidaten afhaken. Het AGO-onderzoek is interessant, maar roept ook nieuwe vragen op. De respondenten kregen in het onderzoek als vraag voorgelegd "Wat zijn voor u de belangrijkste redenen om niet te kiezen voor een werkgever?" met 14 antwoordmogelijkheden waaruit respondenten maximaal vijf antwoorden konden kiezen. Waarom wel 'geen goede website' als antwoord en niet 'onaantrekkelijk kantoor'? En zou 'gebrek aan loopbaan-/scholingsmogelijkheden' géén motief zijn om niet voor een werkgever te kiezen? En wat moeten we denken van een afhaker als 'geen goede eerste indruk'? Gaat het hierbij om mensen die de werkgever helemaal niet willen overwegen? Of zijn het kandidaten die daadwerkelijk hebben gesolliciteerd, niet tevreden zijn met de kennismaking en daarom hebben hun sollicitatie hebben ingetrokken?

De lange reistijd is de belangrijkste reden voor werknemers om niet voor een werkgever te willen werken. Ook een niet marktconform salaris en het ontbreken van een goede eerste indruk zijn belangrijke factoren waarom kandidaten afhaken.

In opdracht van succesvolwerven.nl heeft Intelligence Group geanalyseerd waarom kandidaten niet kiezen voor een werkgever. Daarvoor is gebruik gemaakt van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarvoor in 2010 ruim 15.000 personen zijn ondervraagd.

14 redenen waarom kandidaten afhaken
Uit dit onderzoek kwamen 14 afhakers naar voren:

1. Lange reistijd (58%)
2. Minder dan marktconform salaris (54%)
3. Geen goede eerste indruk (47%)
4. Geen goede naam/goed imago in de markt (31%)
5. Onregelmatige werktijden (24%)
6. Geen parttime mogelijkheden (22%)
7. Formele bedrijfscultuur (20%)
8. Niet goed/makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer (20%)
9. Niet maatschappelijk verantwoord ondernemen (18%)
10. Veeleisend/hoge standaard (18%)
11. Lange sollicitatieprocedure (13%)
12. Flexibele werkplekken/geen vaste werkplek (11%)
13. Geen diversiteit in personeelssamenstelling (7%)
14. Geen goede website (3%)

Afstand woonplaats naar werk
De tijd die het kost om de afstand tussen woonplaats en werk te overbruggen, is al jaren achtereen de belangrijkste afhaker voor kandidaten. Dat heeft met files te maken, maar ook met de afgenomen bereidheid om te verhuizen omdat de huizenmarkt op slot zit.

Intelligence Group constateert dat de wervingscirkels hierdoor kleiner worden voor werkgevers. Volgens het bureau kan het wervingsgebied in 2015 zelfs tot 55% kleiner worden, waardoor de regionale arbeidsmarkt steeds belangrijker wordt.

Slordig sollicitatieproces
Naast mobiliteit haken veel werknemers af op het salaris en een slechte eerste indruk. “Veel werkgevers hebben dan ook geen wervingsprobleem”, aldus Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group. “Veel werkgevers hebben een organisatieprobleem doordat zij bijvoorbeeld het aannameproces slordig invullen. In dat geval verlies je talent, nog voordat je het kunt aannemen.”

Loopbaan-mogelijkheden géén afhaker?
Nu de arbeidsmarkt krapper wordt, is het voor werkgevers belangrijk om rekening te houden met de redenen waarom kandidaten afhaken.

Het AGO-onderzoek is interessant, maar roept ook nieuwe vragen op.
De respondenten kregen in het onderzoek als vraag voorgelegd "Wat zijn voor u de belangrijkste redenen om niet te kiezen voor een werkgever?" met 14 antwoordmogelijkheden waaruit respondenten maximaal vijf antwoorden konden kiezen.
Waarom wel 'geen goede website' als antwoord en niet 'onaantrekkelijk kantoor'? En zou 'gebrek aan loopbaan-/scholingsmogelijkheden' géén motief zijn om niet voor een werkgever te kiezen?

En wat moeten we denken van een afhaker als 'geen goede eerste indruk'? Gaat het hierbij om mensen die de werkgever helemaal niet willen overwegen? Of zijn het kandidaten die daadwerkelijk hebben gesolliciteerd, niet tevreden zijn met de kennismaking en daarom hebben hun sollicitatie hebben ingetrokken?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?