Sollicitatiegesprek met de klant?

Verzekeraar Achmea heeft bij de werving en selectie van trainees het oordeel meegewogen van klanten. Op deze manier vertaalt het bedrijf zijn focus op het klantbelang naar het sollicitatieproces.

Verzekeraar Achmea heeft bij de werving en selectie van trainees het oordeel meegewogen van klanten. Op deze manier vertaalt het bedrijf zijn focus op het klantbelang naar het sollicitatieproces.

"Kunnen we jou onze klanten toevertrouwen?" is het motto van de arbeidsmarktcampagne van de verzekeraar. Acht sollicitanten, management trainees, zijn onlangs tijdens hun sollicitatie "gewikt en gewogen door ‘echte’ klanten", aldus een persbericht van Achmea.
"Zij mochten zelf beoordelen of ze zich ‘in goede handen voelden’ bij de sollicitanten. Hun ervaring telde vervolgens mee in het besluit om al dan niet met een sollicitant in zee te gaan."

Zonder klantcontact
Volgens Marloes Oldenhof van Achmea is de gekozen aanpak niet alleen goed voor degenen die straks direct klantcontact heeft. "Stel dat een van de trainees straks een marketingplan moet maken. Dan is het essentieel om het klantbelang daarin mee te nemen. De klant kan niet vroeg genoeg op zijn netvlies staan."

Het aardige aan het initiatief is dat Achmea zowel voor de buitenwereld als voor de bestaande werknemers duidelijk neerzet dat het bedrijf de klant centraal wil stellen. Maar of het meer is dan een stuntje om wat publiciteit te halen, is de vraag.
Kijk zelf maar eens op de wervingssite van Achmea, die een video heeft van de sollicitatiegesprekken met de klant. We zien een politiek correcte afspiegeling van de maatschappij: een jonge vrouw, een kind, een zwarte vrouw, een bijna gepensioneerde man die spontaan (?) vragen over verzekeringen voorleggen aan kandidaten.
Erg serieus komt het niet over. Want wat zegt het dat een kandidaat lekker met je meepraat tijdens een gesprek als deze niet de juiste informatie geeft of slordig is met het afhandelen van jouw schadeclaim?

Primeur?
Overigens is het niet zo gek om klanten te betrekken bij een sollicitatieprocedure. Achmea heeft daarvan niet de primeur.
Verschillende bedrijven doen dit al als zij een medewerker selecteren die hoofdzakelijk voor één opdrachtgever werkt. Dat levert overigens een zinniger match op dan een gesprek met een willekeurige klant die de werknemer waarschijnlijk nooit meer ziet.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?