Afgelopen weekend had NRC Handelsblad een halve pagina met een grote verzameling bedrijfslogo's. Achter deze advertentie zit CRF, een bedrijf dat het predikaat Top Werkgever Nederland uitreikt aan bedrijven die aan enkele criteria voldoen èn die ervoor willen betalen. In een krappe arbeidsmarkt willen werkgevers zich graag onderscheiden. Maar wat stellen die prijzen, lintjes en predikaten eigenlijk voor? Wat heeft een kandidaat er aan als een bedrijf zich Top Werkgever, Beste werkgever, Best Place to Work of Investor in People mag noemen? Er zijn verschillende initiatieven waarmee organisaties zichzelf kunnen laten beoordelen als goede of zelfs beste werkgever. Personeelslog beschrijft er drie. Top Werkgever Top Werkgever is een eretitel die wordt verstrekt door CRF, een organisatie die zichzelf als uitgever afficheert. Om Top Werkgever te worden, moet de hrm-manager een vragenlijst invullen die "inzicht geeft op het gebied van de belangrijkste beslissingscriteria voor professionals op de arbeidsmarkt: primaire & secundaire arbeidsvoorwaarden, interne promotiekansen, werkomstandigheden en opleiding & training". Op basis van de antwoorden geeft CRF per categorie maximaal vijf sterren. Naast het invullen van de vragenlijst moet de werkgever € 8.900 betalen om zich Top Werkgever te mogen nomen van CRF. Great Place to Work Een van de eretitels die het hardst aan de weg timmert is Great Place to Work, uitgevoerd door Great Place to Work Institute Nederland. In het onderzoek van deze organisatie wegen de antwoorden die werknemers geven op een uitgebreide vragenlijst het zwaarst. Medewerkers reageren op een lijst met 57 stellingen over "geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap". Als aanvulling op dit onderzoek gaat er een vragenlijst naar de werkgever (Culture Audit). Daarnaast zegt Great Place to Work in zijn eindoordeel publicaties mee te wegen als jaarverslagen, bedrijfsbladen en nieuwsberichten uit de media. Op de website van Great Place to Work wordt overigens niet duidelijk met welke kosten een werkgever te maken krijgt als hij zijn organisatie op deze manier wil doorlichten. Investors in People Investors in People is een keurmerk dat werkgevers kunnen verdienen nadat ze een heel proces hebben doorlopen om hun organisatie te verbeteren. Volgens de gegevens van Iip Nederland duurt een dergelijk proces anderhalf tot twee jaar. Het opzetten van een degelijk hrm-beleid is hiervan een belangrijk onderdeel. Aan het slot van het proces beoordeelt een onafhankelijke, gecertificeerde assessor of de organisatie inderdaad aan de criteria van de IiP-standaard voldoet. Wie kiest voor een degelijk hrm-beleid met een certificaat dat dit onderstreept, is het beste uit met het Investors in People-keurmerk. Bedrijven die relatief makkelijk een vorm van erkenning willen, kiezen voor CRF: een vragenlijst heeft de P&O-manager immers zò ingevuld. Scoren zonder pottenkijkers Voor bekende, grotere werkgevers is er overigens ook een andere weg: goed scoren in één van de onderzoeken naar het imago op de arbeidsmarkt, zoals het Intermediair Imago Onderzoek. Lees ook: het Personeelslog-overzicht met alle prijzen, certificaten op hrm-terrein van vorig jaar.
Afgelopen weekend had NRC Handelsblad een halve pagina met een grote verzameling bedrijfslogo's. Achter deze advertentie zit CRF, een bedrijf dat het predikaat Top Werkgever Nederland uitreikt aan bedrijven die aan enkele criteria voldoen èn die ervoor willen betalen.
In een krappe arbeidsmarkt willen werkgevers zich graag onderscheiden. Maar wat stellen die prijzen, lintjes en predikaten eigenlijk voor? Wat heeft een kandidaat er aan als een bedrijf zich Top Werkgever, Beste werkgever, Best Place to Work of Investor in People mag noemen?
Er zijn verschillende initiatieven waarmee organisaties zichzelf kunnen laten beoordelen als goede of zelfs beste werkgever. Personeelslog beschrijft er drie.
Top Werkgever
Top Werkgever is een eretitel die wordt verstrekt door CRF, een organisatie die zichzelf als uitgever afficheert. Om Top Werkgever te worden, moet de hrm-manager een vragenlijst invullen die "inzicht geeft op het gebied van de belangrijkste beslissingscriteria voor professionals op de arbeidsmarkt: primaire & secundaire arbeidsvoorwaarden, interne promotiekansen, werkomstandigheden en opleiding & training". Op basis van de antwoorden geeft CRF per categorie maximaal vijf sterren.
Naast het invullen van de vragenlijst moet de werkgever € 8.900 betalen om zich Top Werkgever te mogen nomen van CRF.
Great Place to Work
Een van de eretitels die het hardst aan de weg timmert is Great Place to Work, uitgevoerd door Great Place to Work Institute Nederland. In het onderzoek van deze organisatie wegen de antwoorden die werknemers geven op een uitgebreide vragenlijst het zwaarst. Medewerkers reageren op een lijst met 57 stellingen over "geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap". Als aanvulling op dit onderzoek gaat er een vragenlijst naar de werkgever (Culture Audit). Daarnaast zegt Great Place to Work in zijn eindoordeel publicaties mee te wegen als jaarverslagen, bedrijfsbladen en nieuwsberichten uit de media.
Op de website van Great Place to Work wordt overigens niet duidelijk met welke kosten een werkgever te maken krijgt als hij zijn organisatie op deze manier wil doorlichten.
Investors in People
Investors in People is een keurmerk dat werkgevers kunnen verdienen nadat ze een heel proces hebben doorlopen om hun organisatie te verbeteren. Volgens de gegevens van Iip Nederland duurt een dergelijk proces anderhalf tot twee jaar. Het opzetten van een degelijk hrm-beleid is hiervan een belangrijk onderdeel.
Aan het slot van het proces beoordeelt een onafhankelijke, gecertificeerde assessor of de organisatie inderdaad aan de criteria van de IiP-standaard voldoet.
Wie kiest voor een degelijk hrm-beleid met een certificaat dat dit onderstreept, is het beste uit met het Investors in People-keurmerk. Bedrijven die relatief makkelijk een vorm van erkenning willen, kiezen voor CRF: een vragenlijst heeft de P&O-manager immers zò ingevuld.
Scoren zonder pottenkijkers
Voor bekende, grotere werkgevers is er overigens ook een andere weg: goed scoren in één van de onderzoeken naar het imago op de arbeidsmarkt, zoals het Intermediair Imago Onderzoek.
Lees ook:
het Personeelslog-overzicht met alle prijzen, certificaten op hrm-terrein van vorig jaar.