Vertellen de medewerkers in uw organisatie eerlijk dat ze de laatste tijd behoorlijk veel piekeren en slecht slapen? Dat ze ’s ochtends regelmatig met grote tegenzin naar hun werk gaan? Soms misschien helemaal niet willen gaan? En dat dit komt door depressie, burn-out, stress of een andere psychische aandoening?
Op psychische problemen rust nog steeds een taboe, zeker op het werk. Maar: het is een feit dat steeds meer mensen, en dus werknemers, kampen met psychische klachten. En die problemen komen op elke leeftijd voor, zeer zeker niet alleen bij ouderen. Zo kampen volgens de World Health Organisation wereldwijd bijvoorbeeld ongeveer 30% van de jongeren tussen de 15 en 30 jaar met psychische klachten of aandoeningen. Vooral ‘modeziekten’ als burn-out, bore-out en ADHD lijken zich dramatisch snel te verspreiden. Dit naast ‘klassiekere’ aandoeningen als depressie en angst- en paniekstoornissen. Psychische oorzaken zijn anno 2017 zelfs in één op de twee gevallen de reden voor arbeidsongeschiktheid. Ter vergelijking: vroeger was dat maar één op de drie (Centraal Bureau voor Statistiek).
Drempel verlagen
Bent u HR-adviseur en vraagt u zich af hoe u kunt helpen om symptomen van psychische klachten bij collega’s te herkennen? En hoe u de drempel om hulp te zoeken kunt verlagen? Bedenk dan als eerste dat psychische klachten resulteren in gedrag dat mensen normaal gesproken niet vertonen. Mensen zijn soms stiller, of juist veel meer aanwezig. Bij de één uit het zich in ruzie zoeken met collega’s, een ander kan zomaar in huilen uitbarsten. Mensen kunnen ineens te laat komen en de kantjes ervan af lopen of zich juist overdreven fanatiek op het werk storten en tot (veel te) laat overwerken. Voor u is het daarom belangrijk de tijd te nemen om negatieve signalen bij collega’s of werknemers, en ook bij uzelf, te herkennen en te erkennen. En deze vervolgens bespreekbaar te maken.
Eyeopener
Een van de manieren om een begin te maken met het herkennen en bespreekbaar maken van psychische problemen, is er samen over te praten. Binnen het bedrijf en/of met collega’s uit andere organisaties. Bijvoorbeeld tijdens een ontbijtsessie. PSION organiseerde onlangs zo’n sessie voor middelgrote bedrijven. Die bleek voor de deelnemers een ware eye-opener, vertelt psycholoog Ymke Dorrepaal van PSION. “Dit omdat de besproken voorbeelden simpelweg zo herkenbaar zijn.” Want:
Vier praktische tips Werken is gezond, zolang u maar gezond werkt. Essentieel daarvoor zijn zaken als een gezonde werkcultuur, een goede balans tussen werk en vrije tijd en betrokkenheid. Echte aandacht voor mensen. Hoe het fysiek en geestelijk met ze gaat. Vier praktische tips van PSION:
Werkstresskip
Zorg en Zekerheid kan u, in overleg met samenwerkingspartner PSION, helpen psychische klachten op het werk te herkennen, te erkennen en te verhelpen.
Wilt u meer inzicht in de mogelijkheden van bedrijfszorg voor uw organisatie en werknemers? Bekijk de mogelijkheden op zorgenzekerheid.nl/zakelijk