Vrouwelijke professionals blijken meer succes te hebben bij het verkrijgen van opdrachten dan hun mannelijke tegenhangers. Dat succes vertaalt zich in de beloning van vrouwelijke professionals, zowel zelfstandig als in loondienst. Want recente data-analyse laat zien dat de uurtarieven voor vrouwelijke professionals nu op gelijk niveau liggen als dat van mannen.
Dat valt op te maken uit de meest recente Talent Monitor, een gezamenlijk onderzoek van arbeidsmarktdata specialist Intelligence Group en HR-tech dienstverlener HeadFirst Group.
Gelijke betaling voor ZZP’ers
Eén van de meest opvallende bevindingen uit het onderzoek is dat er geen verschil meer is in het uurtarief tussen mannelijke en vrouwelijke zelfstandige professionals. Tot en met het eerste kwartaal van 2020 was er een verschil van 10,3 procent, maar sinds de coronaperiode is dit verschil minimaal geworden.
Dit betekent dat geslacht niet langer een bepalende factor is in de beloning van zelfstandigen, in tegenstelling tot andere segmenten van de markt waar dit nog wel een rol speelt.
Vrouwen hebben meer succes
Vrouwelijke professionals blijken 68 procent succesvoller te zijn in het verkrijgen van opdrachten dan hun mannelijke collega's. Dit succes vertaalt zich echter nog niet naar een evenredige benadering door recruiters.
Want mannen worden gemiddeld een derde vaker benaderd door recruiters dan vrouwen, zowel onder zelfstandig professionals als bij werkenden in loondienst.
Recruitmentstrategie aanpassen
Het is belangrijk voor HR-adviseurs om te begrijpen dat traditionele wervingsmethoden niet langer de marktdynamiek weerspiegelen. Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter van Intelligence Group, wijst erop dat mannen vaker fulltime werken en daardoor aantrekkelijker zijn voor recruiters. Dat zou wel eens “financieel gedreven kunnen zijn,” stelt Waasdorp “aangezien meer uren werken ook meer omzet betekent voor een recruitmentbureau.”
Marion van Happen, CEO van HeadFirst Group, benadrukt daarom het belang van het meten van wervingsinspanningen. “Het buikgevoel vertegenwoordigt niet langer de marktdynamiek. Organisaties die hun cijfers op orde hebben, zowel intern als extern, zijn aantoonbaar succesvoller in bemiddeling, groei en winstgevendheid.”