Werkgevers laten het afweten in discussie over generatiemanagement

Oudere werkzoekenden hebben de allergrootste moeite om weer aan het werk te komen. Over wat tegenwoordig generatiemanagement wordt genoemd, worden online stevige discussies gevoerd. Ouderen weren zich stevig, ook uitzendbureaus laten van zich horen, maar werkgevers houden zich muisstil. Met de Blijf Bezig-campagne roept uitzendbureau Tempo Team werknemers en werkgevers op mee te denken over de veranderende arbeidsmarkt. Vergrijzing als hot item Na ruim een maand blijkt de Blijf Bezig-campagne succesvol in het organiseren van een online debat over de arbeidsmarkt. Zo heeft de Blijf Bezig discussiegroep op LinkedIn inmiddels méér dan 1600 leden. Eén van de hot items in de discussies is de vergrijzing. Vijftigplusser niet welkom bij uitzendbureau Met gemengde gevoelens zal Tempo Team de discussiebijdrage hebben ontvangen van Jan Sibie. "Is het niet vreemd dat een discussiegroup wordt gestart door een uitzendbureau dat iemand van boven de 50, met een sloot papieren en nog meer ervaring, zelf niet inschrijft?", aldus de vijftigplusser. Tempo Team veegt de hartekreet van Sibie niet onder het tapijt, maar neemt zijn verhaal serieus en neemt met verschillende medewerkers actief deel aan de discussie. Er is een officiële reactie van het bedrijf in de persoon van Arwin van Wermeskerken, manager corporate communications: "Het mag ook niet zo zijn dat hij alleen op basis van zijn leeftijd niet zou zijn ingeschreven en wij betreuren het als deze indruk is ontstaan." Bemiddelingspraktijk Interessanter zijn de geluiden uit de bemiddelingspraktijk van Tempo Team-medewerkers. "Waar ik vaak tegenaan loop, is het feit dat organisaties waar wij voor werven en selecteren vaak 'nee' roepen bij iemand met een geboortedatum van vóór 1960. Deze organisaties moeten zelf ook een knop omzetten; iemand van 45 kan nog 20 jaar (minimaal) mee. En van iemand die al meer (levens)ervaring heeft, kun je veel sneller 'plezier' hebben. Als die knop niet omgaat bij onze klanten, dan kunnen wij voorstellen wat we willen, maar dan leidt dat uiteindelijk niet tot een plaatsing", aldus Karin Driessen. "Inderdaad merk ik als intermediair dat klanten/opdrachtgevers met geknepen ogen naar een cv kijken. En leeftijd is hier vaak ook een onderdeel van. Van een opdrachtgever krijg ik vragen terug, "hoe oud is deze kandidaat?" Hoewel we dit oa vanuit wet gelijke behandeling nooit op een cv zetten, kan je aan de werkervaring en opleidingen wel schatten hoe oud iemand is. Ik merk dat opdrachtgevers wat moeite hebben met oudere kandidaten, maar wanneer je ze uitlegt wat de voordelen zijn, bijvoorbeeld "dat 'ouderen' vaak veel trouwer zijn aan hun bedrijf zijn ze over", is de reactie van Annemarie Morak. Werkgevers afzijdig Opvallend is overigens dat ondanks herhaalde oproepen werkgevers zich afzijdig houden van de discussie over generatiemanagement. Zelfs de HR-professionals die lid zijn van de LinkedIn-groep, laten niet van zich horen. Dat is jammer omdat er alleen echte oplossingen kunnen worden gevonden als deze ook voor de werkgevers werkbaar zijn. 55plussers altijd op sollicitatiegesprek Ook volgens vakcentrale FNV laten werkgevers het afweten. De vakbond ziet de onderhandelingen spaak lopen over de maatregelen die nodig zijn om werknemers langer aan het werk te houden. Daarom kiest de FNV voor een vlucht naar voren en wil zij werkgevers verplichten om 55plussers altijd uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Zullen werkgevers blij worden van een verplichte kennismaking met oudere werkzoekenden die door uitkeringsinstanties op solliciteren worden gestuurd? Het antwoord laat zich raden. Maar welke mogelijkheden zien bedrijven dan wel om ouderen langer te laten doorwerken? Hun ideeën zijn van harte welkom, bijvoorbeeld in het online debat van de Blijf Bezig-campagne. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Discussies over generatiemanagement in Blijf Bezig LinkedIn-groepOudere werkzoekenden hebben de allergrootste moeite om weer aan het werk te komen. Over wat tegenwoordig generatiemanagement wordt genoemd, worden online stevige discussies gevoerd.
Ouderen weren zich stevig, ook uitzendbureaus laten van zich horen, maar werkgevers houden zich muisstil.

Met de Blijf Bezig-campagne roept uitzendbureau Tempo Team werknemers en werkgevers op mee te denken over de veranderende arbeidsmarkt.

Vergrijzing als hot item
Na ruim een maand blijkt de Blijf Bezig-campagne succesvol in het organiseren van een online debat over de arbeidsmarkt. Zo heeft de Blijf Bezig discussiegroep op LinkedIn inmiddels méér dan 1600 leden. Eén van de hot items in de discussies is de vergrijzing.

Vijftigplusser niet welkom bij uitzendbureau
Met gemengde gevoelens zal Tempo Team de discussiebijdrage hebben ontvangen van Jan Sibie. "Is het niet vreemd dat een discussiegroup wordt gestart door een uitzendbureau dat iemand van boven de 50, met een sloot papieren en nog meer ervaring, zelf niet inschrijft?", aldus de vijftigplusser.

Tempo Team veegt de hartekreet van Sibie niet onder het tapijt, maar neemt zijn verhaal serieus en neemt met verschillende medewerkers actief deel aan de discussie.
Er is een officiële reactie van het bedrijf in de persoon van Arwin van Wermeskerken, manager corporate communications: "Het mag ook niet zo zijn dat hij alleen op basis van zijn leeftijd niet zou zijn ingeschreven en wij betreuren het als deze indruk is ontstaan."

Bemiddelingspraktijk
Interessanter zijn de geluiden uit de bemiddelingspraktijk van Tempo Team-medewerkers.

"Waar ik vaak tegenaan loop, is het feit dat organisaties waar wij voor werven en selecteren vaak 'nee' roepen bij iemand met een geboortedatum van vóór 1960. Deze organisaties moeten zelf ook een knop omzetten; iemand van 45 kan nog 20 jaar (minimaal) mee. En van iemand die al meer (levens)ervaring heeft, kun je veel sneller 'plezier' hebben. Als die knop niet omgaat bij onze klanten, dan kunnen wij voorstellen wat we willen, maar dan leidt dat uiteindelijk niet tot een plaatsing", aldus Karin Driessen.

"Inderdaad merk ik als intermediair dat klanten/opdrachtgevers met geknepen ogen naar een cv kijken. En leeftijd is hier vaak ook een onderdeel van. Van een opdrachtgever krijg ik vragen terug, "hoe oud is deze kandidaat?" Hoewel we dit oa vanuit wet gelijke behandeling nooit op een cv zetten, kan je aan de werkervaring en opleidingen wel schatten hoe oud iemand is.
Ik merk dat opdrachtgevers wat moeite hebben met oudere kandidaten, maar wanneer je ze uitlegt wat de voordelen zijn, bijvoorbeeld "dat 'ouderen' vaak veel trouwer zijn aan hun bedrijf zijn ze over", is de reactie van Annemarie Morak.

Werkgevers afzijdig
Opvallend is overigens dat ondanks herhaalde oproepen werkgevers zich afzijdig houden van de discussie over generatiemanagement. Zelfs de HR-professionals die lid zijn van de LinkedIn-groep, laten niet van zich horen. Dat is jammer omdat er alleen echte oplossingen kunnen worden gevonden als deze ook voor de werkgevers werkbaar zijn.

55plussers altijd op sollicitatiegesprek
Ook volgens vakcentrale FNV laten werkgevers het afweten. De vakbond ziet de onderhandelingen spaak lopen over de maatregelen die nodig zijn om werknemers langer aan het werk te houden. Daarom kiest de FNV voor een vlucht naar voren en wil zij werkgevers verplichten om 55plussers altijd uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.
Zullen werkgevers blij worden van een verplichte kennismaking met oudere werkzoekenden die door uitkeringsinstanties op solliciteren worden gestuurd? Het antwoord laat zich raden.

Maar welke mogelijkheden zien bedrijven dan wel om ouderen langer te laten doorwerken? Hun ideeën zijn van harte welkom, bijvoorbeeld in het online debat van de Blijf Bezig-campagne.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?