Werknemer steelt halve werkweek?

Volgens een onderzoek van Ernst & Young stelen werknemers een halve werkweek per maand van de baas. Van de maandelijkse werktijd wordt 19 uur besteed aan prive-zaken: prive-surfen, mailen of bellen. Maar daar staat weer tegenover dat Nederlandse werknemers ook thuis buiten werktijd weleens wat voor hun werkgever doen. Als we deze uren er aftrekken, schiet een werkgever er per week netto zo'n 2,1 uur per week per werknemer bij in. Omdat Ernst & Young rekent met een gemiddelde werkweek van 30 (?) uur, komt Ernst & Young uit op zo'n 7% productieverlies. Dit soort cijfers lijkt een wiskundige betrouwbaarheid te hebben. En doet het ook lekker in het persbericht. Het onderzoek van Ernst & Young ('Trends in ICT-onderzoek') is gehouden onder 600 Nederlandse directeuren, managers en professionals uit bedrijfsleven en overheid. Het onderzoek laat ons achter met enkele vragen: - hebben de directeuren, managers en professionals achter werknemers gestaan met een stopwatch? - of heeft deze groep het eigen gedrag toegelicht en dat maar voor het gemak toegeschreven aan alle werknemers? Misschien geeft een vervolgonderzoek (weer publiciteit) de antwoorden.

Volgens een onderzoek van Ernst & Young stelen werknemers een halve werkweek per maand van de baas. Van de maandelijkse werktijd wordt 19 uur besteed aan prive-zaken: prive-surfen, mailen of bellen. Maar daar staat weer tegenover dat Nederlandse werknemers ook thuis buiten werktijd weleens wat voor hun werkgever doen. Als we deze uren er aftrekken, schiet een werkgever er per week netto zo'n 2,1 uur per week per werknemer bij in. Omdat Ernst & Young rekent met een gemiddelde werkweek van 30 (?) uur, komt Ernst & Young uit op zo'n 7% productieverlies.
Dit soort cijfers lijkt een wiskundige betrouwbaarheid te hebben. En doet het ook lekker in het persbericht. Het onderzoek van Ernst & Young ('Trends in ICT-onderzoek') is gehouden onder 600 Nederlandse directeuren, managers en professionals uit bedrijfsleven en overheid. Het onderzoek laat ons achter met enkele vragen:
- hebben de directeuren, managers en professionals achter werknemers gestaan met een stopwatch?
- of heeft deze groep het eigen gedrag toegelicht en dat maar voor het gemak toegeschreven aan alle werknemers?

Misschien geeft een vervolgonderzoek (weer publiciteit) de antwoorden.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?