Wil de échte beste werkgever van Nederland opstaan?

De beste werkgever is niet altijd de slimste.

Beste werkgever van Nederland: een titel waar vele werkgevers zich graag mee tooien. Want in deze krappe arbeidsmarkt, ben je niet gewoon werkgever, maar een merk waaraan je ‘inhoud moet geven’. Er zijn momenteel veel prijzen voor werkgevers, maar de top is toch wel de prijs van het Great Place to Work instituut. Dit instituut deelt maar liefst 25 prijzen uit in drie categorieën: goud, zilver en brons. Maar, naar nu blijkt, een goede werkgever is niet altijd een slimme werkgever.

Op 3 mei 2007 liep de mailbox van Personeelsnet vol met persberichten van PR-bureaus: allemaal claimden ze dat hun klant de ‘beste werkgever van Nederland was’. Het meest overtuigend was het persbericht van drievoudig winnaar Vitae, dat ook nog tips uitdeelde aan andere werkgevers. Dan kregen zij ook eens de kans om de beste te worden. Reden genoeg voor Personeelsnet, en vele andere media, om aandacht te besteden aan het succes van dit bedrijf.

De beste werkgever
Pas later kwam het Great Place to Work instituut met de volledige lijst met winnaars. Wat blijkt: het grote Vitae (met 1100 medewerkers) heeft wel goud in handen, maar is helemaal niet de beste werkgever. Dat is wel het kleine Nederlandse bedrijf Andarr ( www.andarr.nl ), met slechts 65 medewerkers. Andarr staat bovenaan de categorie goud, Vitae pas op plaats vier.

Andarr deed aanvankelijk alleen mee om ‘input te krijgen voor verbetering van de werkomgeving’. Tot verbazing van Jeroen van Zelst, medeoprichter van Andarr, bleek bij de eerste meting dat het bedrijf meteen al zo hoog scoorde, dat het direct mee kon doen aan Great Place to Work 2007. Het resultaat is dat Andarr nu de enige echte beste werkgever van Nederland is.

De slimste PR
Maar is de beste werkgever ook de slimste? De grote jongens blijken hun zaakjes beter op orde te hebben. Zij hebben het geld en de kennis om PR-bedrijven in te schakelen die de media voeren met wetenswaardigheden.

Vitae heeft goud, zo schrijft het persbericht, en daar is feitelijk niets onwaar aan. Vitae staat immers op plaats vier in die categorie. Maar het PR-bureau van Vitae vermeldde niet dat er ook een gouden nummer 1 is, namelijk Andarr. Dat is de enige, echte beste werkgever. Maar Vitae heeft zijn PR wel weer slimmer voor elkaar.

De moeilijkste prijs
Het Great Place to Work instituut heeft niet de eenvoudigste prijs in het leven geroepen. Vijfentwintig werkgevers zijn de beste, in drie categorieën. Dat moet wel verwarring geven. Zo kan iedereen zich op de borst slaan, en wie daarvoor de meeste middelen heeft, wordt dan helaas ook het eerst gehoord.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?