10 redenen om je met Hyves-profielen te bemoeien

Met de snelle groei van netwerksites als Hyves en LinkedIn komen werkgevers voor nieuwe vragen te staan. Veel werknemers vullen hun profielpagina's op deze sites met informatie over hun privé-leven en ook over hun werk. Daarbij realiseren ze zich niet altijd hoeveel mensen meekijken en wat die met hun informatie, foto's, filmpjes en meningen kunnen doen. Wanneer mag - en soms zelfs moet - een werkgever zich bemoeien met een Hyves-profiel van een werknemer? De meeste werkgevers hebben geen flauw benul wat hun werknemers allemaal uitspoken op sites als Hyves en LinkedIn. Waarom zouden ze ook? Werknemers hebben toch recht op een privé-leven? Was het maar zo simpel. Via internet blijken mensen hun hele hebben en houden op straat te gooien. Zelfs als ze zich beperken tot echte privé-zaken en niet eens de naam van hun werkgever noemen, kan een Hyves-profiel de werkgever schade toebrengen. Denk maar eens aan een klant of opdrachtgever die de naam van je werknemer googlet en daar allerlei zaken tegenkomt waarmee je als bedrijf liever niet wordt geassocieerd. 7 redenen om in te grijpen Werkgevers kunnen verschillende overwegingen hebben om medewerkers aan te spreken op hun profiel bij Hyves, LinkedIn of één van de andere netwerksites. 1. Veiligheid: De profielinformatie brengt de veiligheid van de organisatie en haar medewerkers in het geding. Zo heeft het Canadese leger uit angst voor aanslagen op zijn soldaten in Afghanistan de militairen daar gevraagd om heel voorzichtig te zijn met de informatie die zij via netwerksites uitwisselen met het thuisfront. Twee voorbeelden dichterbij huis. Volgens een oud-rechercheur geven zelfs politie-agenten zoveel informatie op Hyves weg dat criminelen makkelijk met hen of hun familie contact kunnen leggen. Via LinkedIn is eenvoudig te achterhalen wie voor de AIVD heeft gewerkt aan de beveiliging van computersystemen. 2. Bedrijfsgeheimen: Zonder dat ze kwaad in de zin hebben, kunnen medewerkers koersgevoelige informatie laten lekken of bedrijfsgeheimen blootgeven bijvoorbeeld over productieprocedé's die zijn beschermd. 3. Opinies over managers en collega's: Mopperen op de baas of een collega in de kroeg is tot daaraan toe, maar de hele wereld laten meegenieten is schadelijk voor de betrokken medewerkers en de werkgever. 4. Besprekingen van klanten: Onlangs kreeg ik een mailtje van een blogger die meldde dat hij stopt met zijn privé-weblog, omdat de klanten van zijn werkgever niet altijd blij bleken met zijn besprekingen van hun werk. 5. Meningen over maatschappelijke thema's: Via netwerksites kunnen werknemers privé-opvattingen etaleren die haaks staan op het bedrijfsbeleid. 6. Grappige, pikante foto's/video's: Foto's/video's die voor de kleine kring vrienden leuk zijn, kunnen een ongewenst beeld geven van de medewerker en daarmee van zijn werkgever. Naaktfoto's die een lerares op Hyves heeft geplaatst, tasten haar geloofwaardigheid voor de klas aan. 7. Foute vrienden: Zelfs als een Hyves-profiel in en in keurig is, roept een lange lijst met "foute vrienden" vragen op. 3 manieren om te profiteren Naast zeven negatieve redenen om je te bemoeien met de profielen van werknemers op netwerksites, zijn er ook drie positieve redenen: 1. Arbeidsmarktcommunicatie: Medewerkers kunnen in hun profiel ook vrienden en anderen laten zien hoe leuk hun werk is en bij welke fijne werkgever zij werken. De profielen zijn zelfs bruikbaar om nieuwe collega's te vinden. 2. Imago bedrijf: Via hun profiel dragen werknemers een positief beeld uit van de werkgever, bijvoorbeeld door te laten zien hoe innovatief een bedrijf is. 3. Netwerk-contacten: Via LinkedIn en andere netwerksites onderhouden professionals contact met elkaar en wisselen ze kennis en ervaring uit, waarvan de werkgever profiteert. Angstvallig controleren? Deze 10 redenen om belangstelling te hebben voor de manier waarop medewerkers zich op internet profileren, hoeven nog niet te betekenen dat werkgevers ook angstvallig alles moeten controleren. Voor ingrijpen zijn de mogelijkheden soms beperkt. Bovendien kan dit zich tegen het bedrijf keren, omdat werknemers er doorgaans niet van gediend zijn dat hun werkgever zich bezighoudt met hun privé-activiteiten. Dat neemt niet weg dat werkgevers hun medewerkers kunnen wijzen op de eventuele gevaren die kleven aan het delen van teveel informatie op internet. Een opmerking als "wat heb je een leuk profiel op Hyves" maakt een werknemer al duidelijk dat zijn informatie, foto's en video's niet alleen worden bekeken door vrienden.

Politie-agenten geven veel informatie weg via HyvesMet de snelle groei van netwerksites als Hyves en LinkedIn komen werkgevers voor nieuwe vragen te staan. Veel werknemers vullen hun profielpagina's op deze sites met informatie over hun privé-leven en ook over hun werk. Daarbij realiseren ze zich niet altijd hoeveel mensen meekijken en wat die met hun informatie, foto's, filmpjes en meningen kunnen doen.

Wanneer mag - en soms zelfs moet - een werkgever zich bemoeien met een Hyves-profiel van een werknemer?



De meeste werkgevers hebben geen flauw benul wat hun werknemers allemaal uitspoken op sites als Hyves en LinkedIn. Waarom zouden ze ook? Werknemers hebben toch recht op een privé-leven?

Was het maar zo simpel. Via internet blijken mensen hun hele hebben en houden op straat te gooien. Zelfs als ze zich beperken tot echte privé-zaken en niet eens de naam van hun werkgever noemen, kan een Hyves-profiel de werkgever schade toebrengen. Denk maar eens aan een klant of opdrachtgever die de naam van je werknemer googlet en daar allerlei zaken tegenkomt waarmee je als bedrijf liever niet wordt geassocieerd.

7 redenen om in te grijpen
Werkgevers kunnen verschillende overwegingen hebben om medewerkers aan te spreken op hun profiel bij Hyves, LinkedIn of één van de andere netwerksites.

  1. 1. Veiligheid: De profielinformatie brengt de veiligheid van de organisatie en haar medewerkers in het geding. Zo heeft het Canadese leger uit angst voor aanslagen op zijn soldaten in Afghanistan de militairen daar gevraagd om heel voorzichtig te zijn met de informatie die zij via netwerksites uitwisselen met het thuisfront. Twee voorbeelden dichterbij huis. Volgens een oud-rechercheur geven zelfs politie-agenten zoveel informatie op Hyves weg dat criminelen makkelijk met hen of hun familie contact kunnen leggen. Via LinkedIn is eenvoudig te achterhalen wie voor de AIVD heeft gewerkt aan de beveiliging van computersystemen.
  2. 2. Bedrijfsgeheimen: Zonder dat ze kwaad in de zin hebben, kunnen medewerkers koersgevoelige informatie laten lekken of bedrijfsgeheimen blootgeven bijvoorbeeld over productieprocedé's die zijn beschermd.
  3. 3. Opinies over managers en collega's: Mopperen op de baas of een collega in de kroeg is tot daaraan toe, maar de hele wereld laten meegenieten is schadelijk voor de betrokken medewerkers en de werkgever.
  4. 4. Besprekingen van klanten: Onlangs kreeg ik een mailtje van een blogger die meldde dat hij stopt met zijn privé-weblog, omdat de klanten van zijn werkgever niet altijd blij bleken met zijn besprekingen van hun werk.
  5. 5. Meningen over maatschappelijke thema's: Via netwerksites kunnen werknemers privé-opvattingen etaleren die haaks staan op het bedrijfsbeleid.
  6. 6. Grappige, pikante foto's/video's: Foto's/video's die voor de kleine kring vrienden leuk zijn, kunnen een ongewenst beeld geven van de medewerker en daarmee van zijn werkgever. Naaktfoto's die een lerares op Hyves heeft geplaatst, tasten haar geloofwaardigheid voor de klas aan.
  7. 7. Foute vrienden: Zelfs als een Hyves-profiel in en in keurig is, roept een lange lijst met "foute vrienden" vragen op.
3 manieren om te profiteren
Naast zeven negatieve redenen om je te bemoeien met de profielen van werknemers op netwerksites, zijn er ook drie positieve redenen:
  1. 1. Arbeidsmarktcommunicatie: Medewerkers kunnen in hun profiel ook vrienden en anderen laten zien hoe leuk hun werk is en bij welke fijne werkgever zij werken. De profielen zijn zelfs bruikbaar om nieuwe collega's te vinden.
  2. 2. Imago bedrijf: Via hun profiel dragen werknemers een positief beeld uit van de werkgever, bijvoorbeeld door te laten zien hoe innovatief een bedrijf is.
  3. 3. Netwerk-contacten: Via LinkedIn en andere netwerksites onderhouden professionals contact met elkaar en wisselen ze kennis en ervaring uit, waarvan de werkgever profiteert.

Angstvallig controleren?
Deze 10 redenen om belangstelling te hebben voor de manier waarop medewerkers zich op internet profileren, hoeven nog niet te betekenen dat werkgevers ook angstvallig alles moeten controleren. Voor ingrijpen zijn de mogelijkheden soms beperkt. Bovendien kan dit zich tegen het bedrijf keren, omdat werknemers er doorgaans niet van gediend zijn dat hun werkgever zich bezighoudt met hun privé-activiteiten.

Dat neemt niet weg dat werkgevers hun medewerkers kunnen wijzen op de eventuele gevaren die kleven aan het delen van teveel informatie op internet.
Een opmerking als "wat heb je een leuk profiel op Hyves" maakt een werknemer al duidelijk dat zijn informatie, foto's en video's niet alleen worden bekeken door vrienden.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?