Online netwerken worden steeds belangrijker. 40% van de Nederlanders is actief op een online netwerk volgens een NetPanel-onderzoek, dat vorige maand is gehouden onder 1.052 internetgebruikers. De resultaten worden 1 juni toegelicht op het Next Web-congres. Omdat het onderzoek is gehouden via internet, kun je je afvragen of het onderzoek representatief kan zijn voor de hele Nederlandse bevolking. Toch biedt het interessante trend-informatie; bijvoorbeeld voor recruiters die gebruik willen maken van de online netwerken. Minder tijd voor TV, krant, boek Het onderzoek gaat over het brede scala van zogenoemde web 2.0 toepassingen. Daarbij gaat het niet alleen om netwerk-sites, maar ook om weblogs en sites waar gebruikers foto's (Flickr.com), video (YouTube), muziek (Last.fm), kennis (Wikipedia) en favoriete webpagina's (Del.icio.us, Digg) delen. Volgens het NetPanel-onderzoek gaat het gebruik van dit soort sites ten koste van andere media: televisie kijken (56%), boeken (30%), kranten en tijdschriften (27%) lezen. Mannen en vrouwen doen andere dingen De web 2.0-sites worden relatief vaker gebruikt door jongeren tot 35 jaar en door mannen. Verder valt op dat mannen en vrouwen verschillen in het gebruik van deze sites. Mannen plaatsen vaker dan vrouwen muziek, ideeën over een product of dienst, vakkennis en handige links of bookmarks op internet. Vrouwen publiceren juist vaker ervaringen met een ziekte of medicijn, recepten, informatie over koken en emotionele ervaringen op internet. Top 10 web 2.0-sites De top 10 van web 2.0-sites die regelmatig worden gebruikt: 1. Marktplaats (door 59 %) 2. Wikipedia (37%) 3. YouTube (27%) 4. Hyves (24%) 5. Ebay (16%) 6. Google Video (11%) 7. MySpace (6%) 8. Flickr (3%) 9. Mininova (3%) 10. ThePirateBay (3%). Opvallend is dat het gehypte Second Life niet verder komt dan de 13e plaats en dat slechts 2% regelmatig in deze virtuele 3D-wereld is te vinden. Netwerk-sites Hyves is het populairste online netwerk, op afstand gevolgd door MySpace. LinkedIn dat bij de web 2.0-sites op de 11de plaats komt, wordt regelmatig door 2% gebruikt. Xing wordt niet genoemd. 29% van alle ondervraagden is actief op één netwerksite, 8% bij twee online netwerken en 3% gebruikt er drie tot vijf. Veel tijd besteden ze er niet aan: 35% maximaal een uur per week, 25% één tot twee uur per week. Top 5 voor zakelijk gebruik 26% gebruikt web 2.0-sites met een zakelijk doel. Hun top 5: 1. Wikipedia (door 15% gebruikt) 2. Marktplaats (8%) 3. LinkedIn (2%) 4. YouTube (2%) 5. Hyves (1%). Consumenten bezoeken Hyves vooral in de privé-sfeer. Voor zakelijk gebruik is LinkedIn (iets) populairder. Meer lezen Over het NetPanel-onderzoek: - Samenvatting van het NetPanel-onderzoek (in pdf) - The Next Web is here: Nederland 2.0 (uitgebreid artikel over het onderzoek van Frank Janssen op de site Frankwatching). Over online netwerken: - Hyves: nieuw jachtterrein voor recruiters (Personeelslog over een onderzoek van de Intelligence Group).
Online netwerken worden steeds belangrijker. 40% van de Nederlanders is actief op een online netwerk volgens een NetPanel-onderzoek, dat vorige maand is gehouden onder 1.052 internetgebruikers. De resultaten worden 1 juni toegelicht op het Next Web-congres.
Omdat het onderzoek is gehouden via internet, kun je je afvragen of het onderzoek representatief kan zijn voor de hele Nederlandse bevolking. Toch biedt het interessante trend-informatie; bijvoorbeeld voor recruiters die gebruik willen maken van de online netwerken.
Minder tijd voor TV, krant, boek
Het onderzoek gaat over het brede scala van zogenoemde web 2.0 toepassingen. Daarbij gaat het niet alleen om netwerk-sites, maar ook om weblogs en sites waar gebruikers foto's (Flickr.com), video (YouTube), muziek (Last.fm), kennis (Wikipedia) en favoriete webpagina's (Del.icio.us, Digg) delen.
Volgens het NetPanel-onderzoek gaat het gebruik van dit soort sites ten koste van andere media: televisie kijken (56%), boeken (30%), kranten en tijdschriften (27%) lezen.
Mannen en vrouwen doen andere dingen
De web 2.0-sites worden relatief vaker gebruikt door jongeren tot 35 jaar en door mannen. Verder valt op dat mannen en vrouwen verschillen in het gebruik van deze sites.
Mannen plaatsen vaker dan vrouwen muziek, ideeën over een product of dienst, vakkennis en handige links of bookmarks op internet. Vrouwen publiceren juist vaker ervaringen met een ziekte of medicijn, recepten, informatie over koken en emotionele ervaringen op internet.
Top 10 web 2.0-sites
De top 10 van web 2.0-sites die regelmatig worden gebruikt:
1. Marktplaats (door 59 %)
2. Wikipedia (37%)
3. YouTube (27%)
4. Hyves (24%)
5. Ebay (16%)
6. Google Video (11%)
7. MySpace (6%)
8. Flickr (3%)
9. Mininova (3%)
10. ThePirateBay (3%).
Opvallend is dat het gehypte Second Life niet verder komt dan de 13e plaats en dat slechts 2% regelmatig in deze virtuele 3D-wereld is te vinden.
Netwerk-sites
Hyves is het populairste online netwerk, op afstand gevolgd door MySpace. LinkedIn dat bij de web 2.0-sites op de 11de plaats komt, wordt regelmatig door 2% gebruikt. Xing wordt niet genoemd.
29% van alle ondervraagden is actief op één netwerksite, 8% bij twee online netwerken en 3% gebruikt er drie tot vijf. Veel tijd besteden ze er niet aan: 35% maximaal een uur per week, 25% één tot twee uur per week.
Top 5 voor zakelijk gebruik
26% gebruikt web 2.0-sites met een zakelijk doel. Hun top 5:
1. Wikipedia (door 15% gebruikt)
2. Marktplaats (8%)
3. LinkedIn (2%)
4. YouTube (2%)
5. Hyves (1%).
Consumenten bezoeken Hyves vooral in de privé-sfeer. Voor zakelijk gebruik is LinkedIn (iets) populairder.
Meer lezen
Over het NetPanel-onderzoek:
- Samenvatting van het NetPanel-onderzoek (in pdf)
- The Next Web is here: Nederland 2.0 (uitgebreid artikel over het onderzoek van Frank Janssen op de site Frankwatching).
Over online netwerken:
- Hyves: nieuw jachtterrein voor recruiters (Personeelslog over een onderzoek van de Intelligence Group).