Technische fouten op de recruitmentsite storen kandidaten het meest bij het online solliciteren. Dat blijkt uit een onderzoek van Campaign Group. Wie liever niet teveel sollicitanten heeft, kan uit het onderzoek 8 manieren halen om kandidaten weg te jagen. In een recent onderzoek heeft Campaign Group aan bijna 500 mensen uit de beroepsbevolking gevraagd waaraan zij zich "in algemene zin storen als ze online willen solliciteren op een vacature?” Uit vooraf gedefinieerde antwoorden mochten de ondervraagde kandidaten er meerdere kiezen. Top 8 om kandidaten weg te jagen Dat leverde de volgende top 8 op met ergernissen die kandidaten ervaren als zij online solliciteren: 1. Technische fouten op de pagina, zoals niet-werkende links of niet-werkend formulier (maar liefst 65% vindt dit storend) 2. Verplicht eerst moeten registreren (60%) 3. Het moeten invullen van informatie die ook in mijn CV staat (41%) 4. Een lange laadtijd van pagina's (35%) 5. Een lang sollicitatieformulier (25%) 6. Het opnieuw moeten zoeken van een vacature (18%) 7. Een sollicitatiepagina in het Engels (18%) 8. Een sollicitatiepagina die in een nieuw scherm (nieuwe window) opent (4%). Vervolg sollicitatieproces En dan te bedenken dat het meest kwetsbare deel van het sollicitatieproces nog niet eens is meegenomen. Hoe vergaat het de kandidaat verder? Krijgt hij een bevestiging van zijn sollicitatie? Is dat een algemene standaard reply? Zo'n mailtje waaruit niet eens duidelijk wordt op welke vacature de kandidaat heeft gesolliciteerd? Krijgt hij informatie over het verdere verloop van de procedure? En komt de kandidaat tijdig te weten of de organisatie al dan niet geïnteresseerd is in hem? Kortom: ook nadat een kandidaat online heeft gesolliciteerd, hebben werkgevers nog legio kansen om de relatie te verprutsen. Lees ook: 10 eisen die sollicitanten stellen aan recruitmentsites 20 kenmerken van een effectieve recruitmentsite
Technische fouten op de recruitmentsite storen kandidaten het meest bij het online solliciteren. Dat blijkt uit een onderzoek van Campaign Group.
Wie liever niet teveel sollicitanten heeft, kan uit het onderzoek 8 manieren halen om kandidaten weg te jagen.
In een recent onderzoek heeft Campaign Group aan bijna 500 mensen uit de beroepsbevolking gevraagd waaraan zij zich "in algemene zin storen als ze online willen solliciteren op een vacature?” Uit vooraf gedefinieerde antwoorden mochten de ondervraagde kandidaten er meerdere kiezen.
Top 8 om kandidaten weg te jagen
Dat leverde de volgende top 8 op met ergernissen die kandidaten ervaren als zij online solliciteren:
1. Technische fouten op de pagina, zoals niet-werkende links of niet-werkend formulier (maar liefst 65% vindt dit storend)
2. Verplicht eerst moeten registreren (60%)
3. Het moeten invullen van informatie die ook in mijn CV staat (41%)
4. Een lange laadtijd van pagina's (35%)
5. Een lang sollicitatieformulier (25%)
6. Het opnieuw moeten zoeken van een vacature (18%)
7. Een sollicitatiepagina in het Engels (18%)
8. Een sollicitatiepagina die in een nieuw scherm (nieuwe window) opent (4%).
Vervolg sollicitatieproces
En dan te bedenken dat het meest kwetsbare deel van het sollicitatieproces nog niet eens is meegenomen. Hoe vergaat het de kandidaat verder? Krijgt hij een bevestiging van zijn sollicitatie? Is dat een algemene standaard reply? Zo'n mailtje waaruit niet eens duidelijk wordt op welke vacature de kandidaat heeft gesolliciteerd? Krijgt hij informatie over het verdere verloop van de procedure? En komt de kandidaat tijdig te weten of de organisatie al dan niet geïnteresseerd is in hem?
Kortom: ook nadat een kandidaat online heeft gesolliciteerd, hebben werkgevers nog legio kansen om de relatie te verprutsen.
Lees ook:
10 eisen die sollicitanten stellen aan recruitmentsites
20 kenmerken van een effectieve recruitmentsite