Aanbod in automaat bepaalt de keuze voor gezonde snack

Gezonde etenswaar goedkoper maken heeft nauwelijks effect.

Het aanbieden van meer gezonde tussendoortjes in de snoep- en frisdrankautomaten, blijkt een positief effect te hebben op de verkoop van verantwoorde producten. Dit blijkt uit onderzoek van TNO, NIGZ en het Voedingscentrum op bijna dertig middelbare scholen. Goedkoper maken van gezonde etenswaren sorteert veel minder effect.

Veel organisaties spreken met hun cateraar af dat gezonde etens- en drinkwaren relatief goedkoop moeten zijn. Maar het lijkt belangrijker om een breder assortiment aan te bieden van gezonde producten; veel meer mensen kiezen dan voor een gezonder product.

De onderzoekers bekeken op dertien middelbare scholen wat er nodig is om scholieren te laten kiezen voor een gezond tussendoortje. Op deze scholen is het assortiment van de snoep- en frisdrankautomaten uitgebreid met suiker- en vetarme producten.

Uitbreiden assortiment succesvol
Het uitbreiden van het assortiment met gezonde producten heeft het meeste effect, zo bleek. Op scholen waar niets werd veranderd aan de inhoud van de automaat, is van alle verkochte producten één op vijf (20 procent) een snack of frisdrank met minder calorieën.

Op de scholen met een uitgebreider gezond assortiment is dit verdubbeld naar twee op de vijf (44 procent). Het labelen van gezondere producten of het verlagen van de prijs hebben nauwelijks extra effect. Het percentage verkochte gezonde producten stijgt dan verder met drie procent.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?