Functiewaardering brengt een rangorde aan tussen verschillende functies. Niet alleen om het salaris te bepalen, maar ook om taken en verantwoordelijkheden te inventariseren. Ondanks de automatisering, blijft het een arbeidsintensieve klus die van de HR-afdeling degelijke voorbereiding en coördinatie vergt.
Bij kleine bedrijven zijn taken en verantwoordelijkheden meestal glashelder. Geen tuinman die er aan denkt om achter het bureau van zijn baas, de boekhouder of de salespersoon plaats te nemen. Maar als organisaties groeien, ontstaat de behoefte om taken te splitsen in specialismen of om verschillende functies anders in te delen.
Dan wordt ook duidelijke welke functies nodig zijn om het werk te structureren en welke ondersteunende (staf-)taken nodig zijn om de organisatie optimaal te laten werken. Met het waarderen van functies brengen organisaties een bepaalde rangorde aan tussen de verschillende functies van een organisatie. Die ordening is noodzakelijk om te bepalen of taken en verantwoordelijkheden doelmatig zijn belegd.
Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.