Automatisering voor HRM kent meeste problemen

Veel hangt af van menselijke factoren.

In de dienstensector en binnen het MKB is de waardering voor ICT-projecten duidelijk toegenomen. Nu is zelfs iets meer dan de helft van de projecten een succes. Maar de invoering van toepassingen voor HRM gaat nog steeds erg moeizaam. Dat blijkt uit de meest recente ICT Barometer van adviesbureau Ernst & Young.

Een kwart van de ondervraagden geeft ICT-projecten binnen de eigen organisatie een goed cijfer, 68 procent geeft een voldoende en maar 8 procent geeft een echte onvoldoende. In 2007 was slechts 48 procent van de projecten volledig succesvol, nu is dit gestegen naar 54 procent. Dat is de eerste verbetering sinds jaren.

Menselijke factoren
Er zijn nog steeds veel problemen bij de invoering van ICT-projecten. Projecten waarover de ondervraagden ontevreden zijn, voldoen vaak niet aan de verwachtingen, komen duurder uit of worden te laat opgeleverd. Ook werken ICT-toepassingen soms niet door technische en organisatorische problemen.

De invoering van specifieke ICT toepassingen voor HRM blijkt uitermate lastig. Dat komt omdat deze projecten ‘in hoge mate afhankelijk zijn van menselijke factoren’, aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.

HRM automatisering
De automatisering voor personeelsmanagement vergt enorme discipline, toewijding en begrip van alle betrokken medewerkers. De rol van het management is daarom cruciaal. ‘Een continue afstemming van verantwoordelijkheden en prioriteiten plus een afspraak is afspraak cultuur is essentieel', stelt Verschuur.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?