Bijna helft werkzoekenden hoort niets meer na sollicitatie

Ruim vier van de tien (43%) werkzoekenden in Europa hoort na een sollicitatie niets terug van het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben. Niet zo handig, want sollicitanten denken daarna negatief over het bedrijf; ook beïnvloedt het hun koopgedrag.

Dat stelt vacaturesite StepStone aan de hand van onderzoek onder ruim 21.000 werkzoekenden.

De meeste sollicitanten (84%) gaan negatief denken over de werkgever op het moment dat zij geen afwijzing ontvangen. Dit is niet alleen slecht voor de employer brand van het bedrijf, maar soms ook voor de omzet. Want 60% van de sollicitanten geeft aan dat ze ook geen producten of diensten van een bedrijf meer zullen aanschaffen.

Deuk in werkgeversimago
Volgens Mirjam Aardoom van StepStone Nederland ‘zijn bedrijven zich nog niet altijd bewust van de invloed die een sollicitatieprocedure heeft op de perceptie van het (werkgevers)merk. En dan hebben we het nog niet eens over de volgers van deze kandidaten die met 1 tweet zijn bereikt’.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?