De afgelopen maanden bleven veel kantoren ongebruikt en werkten werknemers thuis. Dat kan gevolgen hebben voor de rechten en plichten van werkgevers en werknemers. De Belastingdienst zet daarom nog enkele belangrijke aandachtspunten op een rijtje.
Vanwege de coronamaatregelen zien de werkdagen er voor veel werkgevers en hun personeel anders uit. Zeker wanneer medewerkers door de coronacrisis geheel of deels thuiswerken. Dit kan vragen oproepen over bijvoorbeeld reiskostenvergoedingen of voorzieningen voor thuiswerken. Een volledig overzicht van de fiscale coronamaatregelen vindt u hier, maar de Belastingdienst vraagt vooral aandacht voor de volgende vijf onderwerpen die van belang zijn tijdens de coronacrisis.
Vijf fiscale coronamaatregelen voor werkgevers |
1. Verruiming vrije ruimte |
De vrije ruimte is voor het jaar 2020 eenmalig verhoogd van 1,7% naar 3% van het fiscale loon tot en met € 400.000. Werkgevers mogen dit percentage van hun fiscale loon onder meer besteden aan onbelaste vergoedingen. Zij kunnen dit geld gebruiken om hun personeel een bloemetje of cadeaubon te sturen en hiermee tegelijkertijd sectoren steunen die zijn getroffen door corona. |
2. Vaste reiskostenvergoeding en vaste kostenvergoeding |
Krijgen werknemers een vaste reiskostenvergoeding, maar werken zij vanwege corona nu grotendeels of volledig thuis? Dan is het niet nodig de vaste reiskostenvergoeding aan te passen. Zolang de coronamaatregelen gelden (en als de werknemer vóór 13 maart 2020 een onvoorwaardelijk recht kreeg op de reiskostenvergoeding), mogen werkgevers blijven uitgaan van het reispatroon waarop de vergoeding oorspronkelijk is gebaseerd. Dat mag ook bij de vaste reiskostenvergoeding met nacalculatie. |
3. Thuiswerkvoorzieningen
|
4. Administratieve versoepelingen |
5. Schriftelijke vastlegging arbeidscontracten tot 1 juli |