De manier waarop kandidaten worden afgewezen in een sollicitatieprocedure, heeft grote invloed op het imago van de werkgever. Dat zelfs een negatieve reactie kan leiden tot een positief beeld van de werkgever bewijst de Friese werkgever Movacolor. Een afgewezen, enthousiaste kandidaat zorgde voor positieve buzz in sociale media.
De manier waarop kandidaten worden afgewezen in een sollicitatieprocedure, heeft grote invloed op het imago van de werkgever.
Dat zelfs een negatieve reactie kan leiden tot een positief beeld van de werkgever bewijst de Friese werkgever Movacolor. Een afgewezen, enthousiaste kandidaat zorgde voor positieve buzz in sociale media.
Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het belangrijk is dat kandidaten het sollicitatieproces als eerlijk ervaren.
Communicatie tussen potentiële kandidaten
Zo heeft Brigitte Geenen laten zien dat werkgevers vaak de kracht onderschatten van de communicatie tussen potentiële kandidaten onderling. Een positieve sollicitatie-ervaring zorgt ervoor dat andere kandidaten eerder gemotiveerd zijn om te solliciteren en zelfs minder last hebben van faalangst tijdens het sollicitatiegesprek en de selectietest.
Ook uit onderzoek van Sonja Schinkel komt naar voren dat de sollicitatie-procedure niet alleen het welbevinden van de sollicitant beïnvloedt, maar ook het imago van de werkgever.
En volgens Engels onderzoek kunnen bedrijven die slecht met sollicitanten omgaan zelfs klanten verliezen.
Eerlijke sollicitatieprocedure
Een eerlijke sollicitatieprocedure in de ogen van sollicitanten betekent dat zij begrijpen dat de procedure (inclusief eventuele tests) speciaal is ontworpen om de beste kandidaat te vinden voor de specifieke baan, dat zij allemaal langs de dezelfde meetlat worden gelegd en dat zij goede informatie krijgen over de stand van zaken en de uitkomst.
Uit de ervaringen van sollicitanten blijkt dat het hier nogal eens aan schort. Zo komt het te vaak voor dat kandidaten geen enkele reactie krijgen op hun sollicitatie. En als ze al antwoord ontvangen in de vorm van een afwijzing, is deze vaak niet gemotiveerd, aldus SollicitatieLab.
Gemotiveerde afwijzing
Dat het ook anders kan, toont de Friese werkgever Movacolor aan. Kandidaten die geen uitnodiging kregen voor een sollicitatiegesprek, ontvingen van het bedrijf een uitgebreide, beargumenteerde mail.
Dat bleef niet onopgemerkt toen Atty van den Brake, één van de afgewezen sollicitanten, in haar weblog enthousiast reageerde op deze afwijzing. De kop boven haar verhaal: De beste afwijsmail.
Je mag me altijd mailen
Omdat de mail zo bijzonder is, een uitgebreid citaat:
"Beste sollicitant,
En daar lagen ze dan: 57 mooie sollicitatiebrieven. De selectie van kandidaten stelde ons voor een lastige keuze, want er zaten ontzettend veel geschikte, creatieve en oprecht gemotiveerde sollicitaties tussen. Uiteindelijk hebben we 8 sollicitanten geselecteerd waarmee we in gesprek gaan. Helaas is onze keuze hierbij niet op jou gevallen.
Globaal kunnen we aangeven waar we op gelet hebben, zodat je zelf alvast kunt kijken of het op jou van toepassing is. Vind je het desondanks toch prettig om meer informatie te ontvangen of herken jij je niet in onderstaande dan mag je mij altijd mailen, dan pak ik je sollicitatie er even bij en zal ik je per mail een terugkoppeling geven.
• We hebben gelet op werkervaring en dan met name op werkervaring in een B2B omgeving. Sommige kandidaten scoorden prima op opleiding, maar hadden nog net iets te weinig werkervaring. Of de werkervaring was vooral B2C gerelateerd.
• Verder keken we of de opleiding aansloot bij de functie. Een aantal kandidaten was bijvoorbeeld meer opgeleid richting eventmanagement of vooral grafisch georiënteerd.
• Kandidaten die deze functie wilden combineren met een eigen bedrijf hadden niet onze voorkeur.
• Sommige sollicitanten stuurden ons alleen een cv en geen motivatie. Wanneer er dan meerdere geschikte kandidaten zijn, loop je het risico dat een ander wordt geselecteerd."
Hoewel de mail geen persoonlijke reactie op de individuele sollicitatie is (de aanhef "beste sollicitant" maakt dat al duidelijk), zal de afwijzing veel kandidaten genoeg informatie geven over de reden waarom zij niet verder zijn gekomen in deze sollicitatieprocedure.
Het aardigst is nog dat kandidaten die niet begrijpen waarom zij zijn afgewezen, persoonlijke feedback wordt aangeboden.
Ervaringen snel verspreid
Dat de ervaringen van een kandidaat met een werkgever makkelijk kunnen worden verspreid, bleek ook hier. Het verhaal van Atty van den Brake ging al snel rond in sociale media, zoals onderstaande tweets laten zien.
Toch blij kunnen zijn m slecht nieuws @attyvandebrake: Blog: de beste afwijsmail. #recruiter #vacature #solliciteren drenthejournaal.nl/achtergrond/on…"
— Chantal (@Chantal_Lubbers) 7 mei 2013
Wat een geweldige afwijsmail. Zo heb ik ze nog niet gezien! attyvandebrake.nl/de-beste-afwij…#solliciteren #positief
— Suzanne Bruseker (@SuzanneBruseker) 8 mei 2013