Enkele weken geleden schreef Personeelslog over de trends voor 2007. In verschillende weblogs is hierop gereageerd. Een korte samenvatting van de reacties. Maar wat betekent het merk op de arbeidsmarkt? De trends die Personeelslog noemde: - Werving kost meer tijd - Arbeidsvoorwaarden veranderen - Transparantie van organisaties wordt steeds belangrijker - Werkgevers verlagen hun eisen niet - Marketing wordt steeds belangrijker in het HRM-vak. Bas van de Haterd noemt in HRlog nog enkele aanvullende trends: - W&S-bureaus komen en gaan - Het merk op de arbeidsmarkt wordt steeds belangrijker - De nadruk komt op binden - De medewerker komt van ver (bijvoorbeeld uit Polen). Brisk Magazine constateert dat "na jaren van reorganisatie en ontslag het nu weer tijd is voor binnenhalen en binden". En: "P&O'ers moeten aan de bak dit jaar. Ze krijgen het druk." Frank Meeuwsen schrijft in zijn Frank-ly weblog: "Ook wij zien dat je als werkgever meer moet doen dan alleen een mooie vacaturetekst plaatsen. (...) Omdat de werknemer het weer voor het zeggen heeft, omdat functies uitwisselbaar zijn en dus je merk er toe doet en omdat is gebleken dat de mens wat minder voorspelbaar is dan we dachten." Dat binden en boeien belangrijker wordt, is misschien wel de kortste samenvatting van de trends. In twee reacties valt op dat wordt gesproken over het merk op de arbeidsmarkt. Wat betekent dat voor een werkgever? Is dit merkdenken alleen weggelegd voor grote, bekende bedrijven? Kunnen kleine bedrijven zichzelf ook positioneren als een werkgeversmerk? Kunnen organisaties zich hiermee echt onderscheiden? Roepen we niet allemaal dat we goede arbeidsvoorwaarden hebben en dat werknemers zich bij ons zo goed kunnen ontplooien?
Enkele weken geleden schreef Personeelslog over de trends voor 2007. In verschillende weblogs is hierop gereageerd. Een korte samenvatting van de reacties. Maar wat betekent het merk op de arbeidsmarkt?
De trends die Personeelslog noemde:
- Werving kost meer tijd
- Arbeidsvoorwaarden veranderen
- Transparantie van organisaties wordt steeds belangrijker
- Werkgevers verlagen hun eisen niet
- Marketing wordt steeds belangrijker in het HRM-vak.
Bas van de Haterd noemt in HRlog nog enkele aanvullende trends:
- W&S-bureaus komen en gaan
- Het merk op de arbeidsmarkt wordt steeds belangrijker
- De nadruk komt op binden
- De medewerker komt van ver (bijvoorbeeld uit Polen).
Brisk Magazine constateert dat "na jaren van reorganisatie en ontslag het nu weer tijd is voor binnenhalen en binden". En: "P&O'ers moeten aan de bak dit jaar. Ze krijgen het druk."
Frank Meeuwsen schrijft in zijn Frank-ly weblog: "Ook wij zien dat je als werkgever meer moet doen dan alleen een mooie vacaturetekst plaatsen. (...) Omdat de werknemer het weer voor het zeggen heeft, omdat functies uitwisselbaar zijn en dus je merk er toe doet en omdat is gebleken dat de mens wat minder voorspelbaar is dan we dachten."
Dat binden en boeien belangrijker wordt, is misschien wel de kortste samenvatting van de trends.
In twee reacties valt op dat wordt gesproken over het merk op de arbeidsmarkt. Wat betekent dat voor een werkgever? Is dit merkdenken alleen weggelegd voor grote, bekende bedrijven? Kunnen kleine bedrijven zichzelf ook positioneren als een werkgeversmerk?
Kunnen organisaties zich hiermee echt onderscheiden? Roepen we niet allemaal dat we goede arbeidsvoorwaarden hebben en dat werknemers zich bij ons zo goed kunnen ontplooien?