De verleiding van nu tegenover de beloning later

Wil je nu genieten? Of kun je wachten omdat je denkt dat dit je méér oplevert? Volgens wetenschapper Philip Zimbardo verklaart de manier waarop mensen tegenover heden, verleden en toekomst staan, veel over wat hen motiveert en over de keuzes die zij maken in hun werk en leven. Tijdens het creativiteitsfestival PICNIC vorige week in Amsterdam, presenteerde hij de resultaten van zijn onderzoek. Wat kunnen HR-professionals en managers niet allemaal bereiken als ze van elke werknemer weten hoe deze in het leven staat? Over zes typen mensen en hun motivatie. Philip Zimbardo (76) is sociaal-psycholoog en gepensioneerd hoogleraar van de Amerikaanse Stanford Universiteit. Hij is onder meer bekend van het Stanford gevangenis-experiment dat hij in 1971 uitvoerde. Hierin liet hij zien hoe normale middle class-studenten kunnen veranderen in sadistische bewakers. The Time Paradox Vorige week was Zimbardo in Amsterdam om zijn nieuwste boek 'The Time Paradox' toe te lichten. Hij illustreerde zijn verhaal met een experiment waarin hij kinderen liet kiezen: nu één marshmellow eten of tien minuten wachten en er twee krijgen. Bekijk maar eens de typisch Amerikaanse video waarmee het boek wordt verkocht. Volgens Zimbardo blijken kinderen die kunnen wachten, succesvoller. Ze boeken betere resultaten op school en hebben meer zelfvertrouwen. 6 hoofdtypen Op basis van onderzoek onderstreept de Amerikaanse psycholoog dat veel van onze dagelijkse beslissingen geworteld zijn in de manier waarop we kijken naar het verleden, het heden en onze toekomst. Hij onderscheidt hiervoor zes verschillende oriëntaties. Presents De 'presents' zijn mensen die in het nu leven. Zij focussen zich op het heden. Beslissingen die ze nemen, zijn vooral gericht op de korte termijn. Ze zullen niet de consequenties overdenken voor de lange termijn. Ze geven makkelijk toe aan verleidingen en zijn snel afgeleid van hun taak. Ze kiezen voor plezier nu, niet voor een beloning later. Present-Hedonists Speelse mensen die gericht op plezier nu en die alles vermijden dat veel gedoe, werk en planning vereist. Voordelen: Ze zijn vooral goed in sommige, creatieve taken en in werk waarvoor het belangrijk is dat ze snel reageren. Ze houden van spel, sport en 'high energy'-activiteiten. Nadelen: Ze nemen veel risico's, hebben vaker last van verslavingen. Present-Fatalists Deze mensen leven in het heden. Niet zozeer als bewuste keuze, maar omdat ze denken dat plannen maken geen zin heeft, omdat het toch nooit uitpakt zoals ze willen. Ze hebben het gevoel dat ze zelf weinig invloed op hun leven hebben. Voordelen: Deze oriëntatie biedt weinig voordelen. Of het moest zijn dat ze zelfstandig zijn, op zichzelf vertrouwen, omdat ze anderen wantrouwen Nadelen: Ze presteren relatief slecht vanwege de self-fulfilling prophesy dat hen toch niks lukt. Futures Zoals de naam al zegt 'futures' zijn gericht op de toekomst. Zij zijn gefocused op de doelen die ze zich hebben gesteld. Ze laten zich niet snel afleiden. Ze zijn bereid veel tijd en geld te investeren in zaken waarvan ze verwachten dat die hen later veel opleveren. Futures De planners die zich focussen op de doelstellingen die ze zichzelf hebben gesteld. Ze houden zich aan afspraken en kunnen hun beloning uitstellen. Voordelen: Ze nemen geen fysieke risico's, zijn vaak gezond. Ze zijn goed in probleem oplossen, abstract denken, zijn het meest succesvol in termen van geld verdienen Nadelen: Ze vergeten om nu van het leven te genieten. Transcendental Futures Mensen die geloven dat er een leven na de dood is. Voordelen: Ze zijn geduldig, zijn vaak gelukkig Nadelen: Weinig gefocused op het heden. Pasts 'Pasts' zijn mensen die hun beslissingen vooral laten afhangen van hun ervaringen in het verleden. Ze herinneren zich vergelijkbare situaties en beoordelen of het toen wel/niet heeft gewerkt. Ze kunnen afstand houden van de verleidingen van nu, omdat ze zich concentreren op de verplichtingen die ze moeten nakomen of op hun standaard-procedures en -routines. Past-Positives: Mensen die vaak herinneringen ophalen aan het mooie verleden, aan 'the good old days'. Voordelen: Deze mensen zijn zelden kwaad of depressief Nadelen: Ze houden niet van verandering, niet van nieuwe mensen of nieuwe ideeën. Past-Negatives Mensen met een pijnlijk verleden dat ze zich voortdurend herinneren. Voordelen: Deze oriëntatie heeft weinig voordelen. Ze laten zich niet snel bedotten, ze zijn niet snel optimistisch zonder reden. Nadelen: Ze zijn vaker bezorgd, verlegen en ongelukkig. Zo geformuleerd, komen deze zes verschillende oriëntaties, misschien als karikaturen over. Volgens Zimbardo gaat het om extreme prototypes, terwijl de meeste mensen in meer of mindere mate verschillende oriëntaties hebben. Op de site van 'The Time Paradox' staat een test waarmee je kunt zien hoe je zelf scoort in de verschillende oriëntaties. Wat motiveert Voor HR-professionals is de visie van Zimbardo interessant omdat het inzichtelijk maakt wat mensen in beweging brengt. Wat motiveert hen in hun werk? Welke waarden vinden ze belangrijk en voor welke beloning zijn ze gevoelig? Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Philip ZimbardoWil je nu genieten? Of kun je wachten omdat je denkt dat dit je méér oplevert?

Volgens wetenschapper Philip Zimbardo verklaart de manier waarop mensen tegenover heden, verleden en toekomst staan, veel over wat hen motiveert en over de keuzes die zij maken in hun werk en leven. Tijdens het creativiteitsfestival PICNIC vorige week in Amsterdam, presenteerde hij de resultaten van zijn onderzoek.

Wat kunnen HR-professionals en managers niet allemaal bereiken als ze van elke werknemer weten hoe deze in het leven staat? Over zes typen mensen en hun motivatie.

Philip Zimbardo (76) is sociaal-psycholoog en gepensioneerd hoogleraar van de Amerikaanse Stanford Universiteit. Hij is onder meer bekend van het Stanford gevangenis-experiment dat hij in 1971 uitvoerde. Hierin liet hij zien hoe normale middle class-studenten kunnen veranderen in sadistische bewakers.

The Time Paradox
Vorige week was Zimbardo in Amsterdam om zijn nieuwste boek 'The Time Paradox' toe te lichten. Hij illustreerde zijn verhaal met een experiment waarin hij kinderen liet kiezen: nu één marshmellow eten of tien minuten wachten en er twee krijgen.

Bekijk maar eens de typisch Amerikaanse video waarmee het boek wordt verkocht.

Volgens Zimbardo blijken kinderen die kunnen wachten, succesvoller. Ze boeken betere resultaten op school en hebben meer zelfvertrouwen.

6 hoofdtypen
Op basis van onderzoek onderstreept de Amerikaanse psycholoog dat veel van onze dagelijkse beslissingen geworteld zijn in de manier waarop we kijken naar het verleden, het heden en onze toekomst. Hij onderscheidt hiervoor zes verschillende oriëntaties.

Presents
De 'presents' zijn mensen die in het nu leven. Zij focussen zich op het heden. Beslissingen die ze nemen, zijn vooral gericht op de korte termijn. Ze zullen niet de consequenties overdenken voor de lange termijn.
Ze geven makkelijk toe aan verleidingen en zijn snel afgeleid van hun taak. Ze kiezen voor plezier nu, niet voor een beloning later.


  • Present-Hedonists
    Speelse mensen die gericht op plezier nu en die alles vermijden dat veel gedoe, werk en planning vereist.
    Voordelen: Ze zijn vooral goed in sommige, creatieve taken en in werk waarvoor het belangrijk is dat ze snel reageren. Ze houden van spel, sport en 'high energy'-activiteiten.
    Nadelen: Ze nemen veel risico's, hebben vaker last van verslavingen.

  • Present-Fatalists
    Deze mensen leven in het heden. Niet zozeer als bewuste keuze, maar omdat ze denken dat plannen maken geen zin heeft, omdat het toch nooit uitpakt zoals ze willen. Ze hebben het gevoel dat ze zelf weinig invloed op hun leven hebben.
    Voordelen: Deze oriëntatie biedt weinig voordelen. Of het moest zijn dat ze zelfstandig zijn, op zichzelf vertrouwen, omdat ze anderen wantrouwen
    Nadelen: Ze presteren relatief slecht vanwege de self-fulfilling prophesy dat hen toch niks lukt.


Futures
Zoals de naam al zegt 'futures' zijn gericht op de toekomst. Zij zijn gefocused op de doelen die ze zich hebben gesteld. Ze laten zich niet snel afleiden. Ze zijn bereid veel tijd en geld te investeren in zaken waarvan ze verwachten dat die hen later veel opleveren.

  • Futures
    De planners die zich focussen op de doelstellingen die ze zichzelf hebben gesteld. Ze houden zich aan afspraken en kunnen hun beloning uitstellen.
    Voordelen: Ze nemen geen fysieke risico's, zijn vaak gezond. Ze zijn goed in probleem oplossen, abstract denken, zijn het meest succesvol in termen van geld verdienen
    Nadelen: Ze vergeten om nu van het leven te genieten.

  • Transcendental Futures
    Mensen die geloven dat er een leven na de dood is.
    Voordelen: Ze zijn geduldig, zijn vaak gelukkig
    Nadelen: Weinig gefocused op het heden.


Pasts
'Pasts' zijn mensen die hun beslissingen vooral laten afhangen van hun ervaringen in het verleden. Ze herinneren zich vergelijkbare situaties en beoordelen of het toen wel/niet heeft gewerkt.
Ze kunnen afstand houden van de verleidingen van nu, omdat ze zich concentreren op de verplichtingen die ze moeten nakomen of op hun standaard-procedures en -routines.

  • Past-Positives:
    Mensen die vaak herinneringen ophalen aan het mooie verleden, aan 'the good old days'.
    Voordelen: Deze mensen zijn zelden kwaad of depressief
    Nadelen: Ze houden niet van verandering, niet van nieuwe mensen of nieuwe ideeën.

  • Past-Negatives
    Mensen met een pijnlijk verleden dat ze zich voortdurend herinneren.
    Voordelen: Deze oriëntatie heeft weinig voordelen. Ze laten zich niet snel bedotten, ze zijn niet snel optimistisch zonder reden.
    Nadelen: Ze zijn vaker bezorgd, verlegen en ongelukkig.


Zo geformuleerd, komen deze zes verschillende oriëntaties, misschien als karikaturen over. Volgens Zimbardo gaat het om extreme prototypes, terwijl de meeste mensen in meer of mindere mate verschillende oriëntaties hebben.
Op de site van 'The Time Paradox' staat een test waarmee je kunt zien hoe je zelf scoort in de verschillende oriëntaties.

Wat motiveert
Voor HR-professionals is de visie van Zimbardo interessant omdat het inzichtelijk maakt wat mensen in beweging brengt. Wat motiveert hen in hun werk? Welke waarden vinden ze belangrijk en voor welke beloning zijn ze gevoelig?

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?