Werknemers van internetbedrijf Yahoo! worden vanaf 1 juni weer massaal op de bedrijfskantoren verwacht.Zelfs een dagje thuiswerken omdat er een monteur komt, raadt het bedrijf zijn werknemers af. Waarom denkt de Yahoo!-leiding ineens dat het traditionele kantoor de beste plek is om te werken?
Werknemers van internetbedrijf Yahoo! worden vanaf 1 juni weer massaal op de bedrijfskantoren verwacht.
Zelfs een dagje thuiswerken omdat er een monteur komt, raadt het bedrijf zijn werknemers af.
Waarom denkt de Yahoo!-leiding ineens dat het traditionele kantoor de beste plek is om te werken?
Deze week lekte een vertrouwelijke memo uit van HR-directeur Jackie Reses van Yahoo! die veel discussie losmaakte over Het Nieuwe Werken.
Vier voordelen van Het Oude Werken
Voor zo'n drastische ingreep in de arbeidsomstandigheden maakt Reses er opvallend weinig woorden aan vuil. In het traditionele werken op een kantoor ziet de HR-directeur vier voordelen:
Lage productiviteit thuiswerkers
De stap van Yahoo! om thuiswerken te verbieden, heeft tot veel discussie geleid.
De Amerikaanse site Mashable suggereert dat het noodlijdende Yahoo! zich tegen Het Nieuwe Werken keert omdat de productiviteit laag is van veel Yahoo!-werknemers die thuiswerken. Door hen te dwingen op kantoor te komen (of ontslag te nemen) hoopt Yahoo! de arbeidsproductiviteit omhoog te schroeven.
Creativiteit en innovatie
Yahoo! heeft overigens wel een punt. Uit de wetenschappelijke literatuur is bekend dat voor de noodzakelijke creativiteit en innovatie fysieke ontmoetingen tussen werknemers belangrijk zijn.
Volgens het Nederlandse TNO is volledig thuiswerken alleen op korte termijn gunstig voor de productiviteit, maar de productiviteit neemt ook weer af en wordt minder dan bij het werken op kantoor. Dit komt doordat de binding met het bedrijf en de samenwerking met collega’s sterk verminderen.
Gedeeltelijk thuiswerken geeft volgens TNO wel een blijvend positief effect op de productiviteit, omdat binding en samenwerking behouden blijven.
Sturen op resultaten
Als thuiswerkers bij Yahoo! inderdaad zoveel minder productiever zijn dan de kantoorwerkers, dan lijkt het erop dat het bedrijf er niet in is geslaagd om werknemers te sturen op resultaten. Dat is toch een essentiële voorwaarde om van Het Nieuwe Werken een succes te maken.
Ook de zwart/wit benadering van Yahoo! is opvallend. Waarom moeten alle werknemers op dezelfde manier worden behandeld? Een goede manager kan onderscheid maken tussen medewerkers en hen laten werken op het tijdstip en de plek waarop ze het meest productief zijn. Voor sommigen is dat thuis, voor anderen op kantoor.
Concurrenten op de loer
Of het nieuwe beleid goed uitpakt voor Yahoo!, zal moeten blijken. De eerste reacties beloven weinig goeds.
Niet alleen blijken veel werknemers van het bedrijf gedemotiveerd, ook grijpen verschillende tech-concurrenten Yahoo!'s nieuwe HR-beleid aan om te werven onder het Yahoo!-personeel. Of de concurrentie hiermee de minst productieve werknemers overneemt, is maar zeer de vraag.