Dieselen in leaseauto nauwelijks meer rendabel
Benzineauto voor werkgevers nu voordeliger.
Tot nu toe had de leaserijder weinig keus. Van de administrateur moest een leaseauto bijna altijd een diesel zijn. Maar door de gestegen dieselprijzen, blijkt diesel rijden voor leaserijders en consumenten nauwelijks meer rendabel. Dat blijkt uit een analyse van 27 courante automodellen uit het wagenpark van leasemaatschappij
Athlon Car Lease.
Door de prijsstijging van dieselbrandstof, is het omslagpunt waarop diesel goedkoper wordt dan benzine in één jaar tijd bijna verdubbeld. In 2007 was het prijsverschil tussen diesel en benzine nog 44 eurocent. Maart 2009 is dat verschil geslonken naar 20 cent.
Door het prijsverschil was het begin 2008 voordeliger om te dieselen bij meer dan 27.000 kilometer per jaar. Maar in 2009 moeten de meeste auto's meer dan 45.000 kilometer per jaar afleggen om met diesel voordeliger uit te zijn.
Diesel niet meer rendabel
Ruim acht op de tien (84%) leasecontracten wordt afgesloten voor 20.000 kilometer per jaar of meer. De gemiddelde leaserijder legt per jaar 35.953 km af, en dat is ver onder het omslagpunt waarop dieselauto's voordeel opleveren ten opzichte van benzineauto's.
Voor veel werkgevers is het daarom uit kostenoogpunt niet meer interessant om hun medewerkers in een dieselauto te laten rijden, zo stelt de leasemaatschappij.