Drie gouden munten met de juiste HR-strategie

Betrokken medewerkers en goed werkklimaat leveren geld op. Hay Group formuleert daarom drie gouden munten die bedrijven kunnen slaan uit een HR-strategie die werknemers tevreden en betrokken houdt.

Bedrijven met betrokken personeel en een goed werkklimaat, presteren financieel bijna vijf keer zo goed als organisaties die deze zaken niet op orde hebben. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek door adviesbureau Hay Group onder 1 miljoen werknemers. Hay Group formuleert drie gouden munten die bedrijven kunnen slaan uit een HR-strategie die werknemers tevreden en betrokken houdt.

Bedrijven vrezen dat werknemers door de crisis de moed verliezen en niet langer betrokken zijn bij de organisatie. Maar toonaangevende bedrijven zijn in staat de betrokkenheid van werknemers juist nu te vergroten. Dat doen ze niet met geld, maar door open en eerlijk te communiceren met werknemers. Zo weten ze het vertrouwen in het senior management te bevorderen. De inkomstengroei van deze organisaties is 4,5 keer zo groot als die van de hekkensluiters op dit terrein.

Betrokkenheid is niet genoeg
Om organisaties tijdens de economische neergang en daarna goed te positioneren is betrokkenheid van het personeel alleen echter niet genoeg. In een goed werkend team moeten werknemers en functies effectief op elkaar worden afgestemd, waardoor vaardigheden en competenties optimaal worden ingezet.

Daarnaast moeten werknemers de voor hun werk essentiële bronnen tot hun beschikking hebben: informatie, technologie, apparatuur en financiële ondersteuning. Zo kunnen ze zich concentreren op hun belangrijkste verantwoordelijkheden, zonder dat ze tijd hoeven te verspillen aan het ontwijken van obstakels, zoals procedurele belemmeringen en niet-essentiële taken.

Drie gouden munten door HR-beleid
HR-beleid dat zich richt op het behouden of vergroten van de medewerkertevredenheid en een optimaal werkklimaat, biedt volgens Hay Group veel voordelen. Het adviesbureau spreekt van de `drie gouden munten` die werkgevers kunnen krijgen uit deze HR-strategie. Want onderzoek toont aan dat de strategie zijn vruchten afwerpt als het gaat om financiële prestatie, klanttevredenheid en behoud van werknemers.

De drie gouden munten zijn volgens Hay Group:

  • Hogere bedrijfsprestatie: Hay Group heeft de deelnemende bedrijven in vier kwartielen onder gebracht. Organisaties die voor betrokkenheid in het hoogste kwartiel zitten, tekenen voor een inkomstengroei die 2,5 keer zo hoog is als die van organisaties in het laagste kwartiel. Bedrijven die voor zowel betrokkenheid als werkomstandigheden in het hoogste kwartiel zitten, realiseren zelfs een inkomstengroei die 4,5 keer hoger is. Bovendien scoren bedrijven die in het hoogste kwartiel zitten voor zowel betrokkenheid als werkomstandigheden 40 tot 60 procent hoger dan het gemiddelde op het gebied van vijfjarig rendement op activa, rendement op investering en rendement op vermogen.

 

  • Grotere klanttevredenheid: Bedrijven met een hoge graad van betrokkenheid hebben klanttevredenheidsscores die 22 procent hoger zijn dan die van bedrijven met weinig betrokken personeel. Tegelijkertijd laten bedrijven die zich toeleggen op zowel betrokkenheid als werkklimaat een totale toename van klanttevredenheid zien van 54 procent.

 

  • Vasthouden van werknemers: Het personeelsverloop van bedrijven met een hoge graad van betrokkenheid is 40 procent lager dan dat van bedrijven met weinig betrokkenheid. Bij bedrijven die zich toeleggen op zowel betrokkenheid als werkomstandigheden, wordt vrijwillig personeelsverloop zelfs met 54 procent teruggebracht.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?