Betrokken medewerkers en goed werkklimaat leveren geld op. Hay Group formuleert daarom drie gouden munten die bedrijven kunnen slaan uit een HR-strategie die werknemers tevreden en betrokken houdt.
Bedrijven met betrokken personeel en een goed werkklimaat, presteren financieel bijna vijf keer zo goed als organisaties die deze zaken niet op orde hebben. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek door adviesbureau Hay Group onder 1 miljoen werknemers. Hay Group formuleert drie gouden munten die bedrijven kunnen slaan uit een HR-strategie die werknemers tevreden en betrokken houdt.
Bedrijven vrezen dat werknemers door de crisis de moed verliezen en niet langer betrokken zijn bij de organisatie. Maar toonaangevende bedrijven zijn in staat de betrokkenheid van werknemers juist nu te vergroten. Dat doen ze niet met geld, maar door open en eerlijk te communiceren met werknemers. Zo weten ze het vertrouwen in het senior management te bevorderen. De inkomstengroei van deze organisaties is 4,5 keer zo groot als die van de hekkensluiters op dit terrein.
Betrokkenheid is niet genoeg
Om organisaties tijdens de economische neergang en daarna goed te positioneren is betrokkenheid van het personeel alleen echter niet genoeg. In een goed werkend team moeten werknemers en functies effectief op elkaar worden afgestemd, waardoor vaardigheden en competenties optimaal worden ingezet.
Daarnaast moeten werknemers de voor hun werk essentiële bronnen tot hun beschikking hebben: informatie, technologie, apparatuur en financiële ondersteuning. Zo kunnen ze zich concentreren op hun belangrijkste verantwoordelijkheden, zonder dat ze tijd hoeven te verspillen aan het ontwijken van obstakels, zoals procedurele belemmeringen en niet-essentiële taken.
Drie gouden munten door HR-beleid
HR-beleid dat zich richt op het behouden of vergroten van de medewerkertevredenheid en een optimaal werkklimaat, biedt volgens Hay Group veel voordelen. Het adviesbureau spreekt van de `drie gouden munten` die werkgevers kunnen krijgen uit deze HR-strategie. Want onderzoek toont aan dat de strategie zijn vruchten afwerpt als het gaat om financiële prestatie, klanttevredenheid en behoud van werknemers.
De drie gouden munten zijn volgens Hay Group: